петък, 10 февруари 2023 г.

Рудолф Щайнер за живота след смъртта - 3-та част

 


ДУХЪТ И ЦАРСТВОТО НА ДУХОВЕТЕ

СЛЕД НАСТЪПВАНЕТО НА СМЪРТТА
 
Когато, следвайки своя път от едно прераждане в друго, човешкият дух е пребродил „царството на душите“, той навлиза в „царството на духовете“, за да остане там, докато узрее за ново телесно съществувание. Не можем да схванем добре смисъла на това пребиваване в Царството на Духовете, без да разберем целта, която човек преследва в хода на едно въплъщение. Докато живее в своето тяло, човекът действа и твори във физическия свят. Той върши това в качеството си на духовно същество. Той отпечатва във физическите форми, веществата и сили това, което открива чрез своя дух. Следователно, Духът идва във физическия свят като пратеник от духовния свят. Той може да действа в този свят само като се въплъти в него.
Той трябва да приеме физическото тяло като свой инструмент, за да действа в света на телата и за да приеме, на свой ред, влиянията на този материален свят. Но Духът е този, който действа чрез тялото. От него произхождат подтиците и насоките за действие във физическия свят. Докато обитава физическото тяло, Духът не може да приеме своя истински облик. Той може само леко да просветне през булото на физическото съществувание. Всъщност мисловния живот на човека принадлежи на духовният свят; и това, което просветва от него в рамките на физическия свят, е само една загатната и смътна форма. Можем също да кажем, че мисловният живот на физическия човек е една сянка, едно отражение на действителното духовно същество, част от което е самия човек. През време на земния живот Духът, посредством физическото тяло, влиза във връзка със света на телата. Въпреки че неговото действие върху този свят съставлява една от задачите, които му предстоят, докато траят неговите въплъщения, той би бил неспособен да я изпълни, ако би познавал само физическото съществувание.
Защото намеренията и целите не се определят в рамките на физическото въплъщение, както и планът на една къща не се изработва на строителната площадка. Както този план се изработва в бюрото на архитекта, така и целите и намеренията, които земното съществувание преследва, се изработват в „царството на духовете“.
Човешкият Дух трябва постепенно да се връща в това „царство“, за да черпи от него всички елементи, необходими за работата във физическия свят. Както архитектът, без да си служи с тухли и хоросан, подготвя в своя кабинет плана на къщата, според архитектурните и други закони, на които трябва да се подчинява, така и архитектът на човешкия живот, Духът или висшето себе трябва да обозрат в „царството на духовете“ способностите и целите, съгласно законите на това Царство, което после ще пренесат в земния свят. Само при условие, че човешкият Дух постоянно се връща в своя собствен свят, той може да пренася духовни импулси чрез своето физическо тяло.
През време на своето въплъщение човекът се научава да познава качествата и силите на физическия свят. Докато твори, той събира опитности, опознава условията, които физическият свят налага на всеки, който иска да работи в него. Той сякаш открива качествата на „веществото“, в което иска да въплъти своите мисли, своите идеи. Той не би могъл да извлече тези последните от „веществото“. Следователно, физическият свят е едновременно арена за творчество и за ученичество. Резултатите от това ученичество после се превръщат в живи способности на Духа в „царството на духовете“.
За по-голяма яснота, нека следваме сравнението, което вече направихме. Архитектът изработва плана на една къща и го поставя в изпълнение. Така той събира известно количество опитности, оплодотворяват неговата работа, и когато се залови да направи нов план, този план ще бъде обогатен с всичко, което архитектът ще е научил от изпълнението на първия.
Същото е и с последователните съществувания на човека. Между преражданията, Духът живее в своята собствена област. Той е свободен да се посвети напълно на изискванията на духовния живот; освободен от физическото тяло, той се развива във всички направления и събира в себе си плодовете от миналите си прераждания. Следователно, неговото внимание е винаги обърнато към физическия свят и към целите които този свят му налага. Ето защо той работи непрестанно, следвайки еволюцията на Земята, доколкото тази последната съставлява поле на неговата дейност. Той работи за своето собствено развитие, за да може всеки път, когато се преражда, да служи в името на Земята, според изискванията за момента.
Очевидно тук става дума само за един общ образ за последователните съществувания на човешкото същество. Този образ е приблизителен и не би могъл да съвпадне точно с действителността. Според обстоятелствата, възможно е даден човешки живот да бъде по-малко съвършен отколкото предшестващия. Но, общо взето, тези несъответствия отпадат в течение на последователните съществувания.
Човешкият Дух се формира в „царството на духовете“, приспособявайки се към неговите различни области. Неговият живот се слива последователно с живота на всяка една от тези области и приема временно техните качества. Те проникват в него и така, укрепен от тях, той може да действа в земния свят.
В първата област от „царството на духовете“, човекът се вижда заобиколен от духовните първообрази на земните неща. През време на физическия живот, с помощта на своите мисли, той опознава само техните сенки. Това, което на Земята се мисли тук се изживява. Човекът се движи всред мисли, но тези мисли са действителни същества. Предметите, които възприемаме на Земята с помощта на сетивата, тук се явяват в своята мисловна форма. Но мисълта вече не е само онази сянка, която предметите отразяват; тя е живата действителност, която създава тези предмети. Тук ние се намираме, така да се каже, в живата мисловна „работилница“, където се формират и изграждат физическите предмети. Защото всичко в „царството на духа“ е жива и подвижна деятелност. Това е един свят от одушевени Същества, творци и строители. Тук ние се запознаваме с начина, по който се създават предметите, които възприемаме на Земята; по-рано тези предмети съставляваха сетивната действителност, а сега, когато сме дух, ние изпитваме реалността на духовните строителни сили. Между мисловните сили, които одушевяват този свят, се намира също и мисълта за нашето собствено физическо тяло. Ние се чувстваме отдалечени от него. Единствено духовната същностни изглежда като част от самите нас. И когато тялото, което сме напуснали след смъртта, застане пред нас не като физически, а като мисловен процес, ние осъзнаваме неговата принадлежност към външния свят. Ние се научаваме да гледаме на него като на една малка част от външния свят. Ето защо ние вече не откъсваме неговата физическа природа от останалия външен свят, сякаш тя има някакво по-близо родство с нашата собствена индивидуалност. Ние възприемаме единството на външния свят, нашето собствено физическо въплъщение като част от неговата цялост; ние съзерцаваме неговите първообрази и чувстваме, че ние самите принадлежим на това цяло. По този начин, чрез наблюдение, ние се убеждаваме в дълбокото родство на физическото тяло с външния свят. Научаваме се да казваме: „Всичко, което виждам тук, разпръснато около мен, това съм бил аз самият.
Тук се потвърждава една от основните идеи на старата ведическа индийска мъдрост. „Мъдрецът“ извлича още в земния живот познанието, което другите ще имат едва след смъртта; още в този живот той разбира своето родство с всички неща: „Там твам ази“, което значи: „Ти си това“. През време на физическия живот това е само един идеал, на който човек може да се отдаде; в „царството на духовете“ то е един непосредствен факт, който все повече и повече се потвърждава от духовните опитности. А самият човек все повече и повече се убеждава, че неговата истинска същност принадлежи на духовния свят. Той възприема себе си като Дух между Духовете, като част от първоначалните Духове и думите: „Аз съм първоначален дух“ звучат в самия него. (Мъдростта на Веданта казва: „Аз съм Брахман“, т.е. аз съм част от първоначалното Същество, от което са произлезли всички същества).
Истината, която през време на нашия физически живот е за нас само една отвлечена мисъл, тази истина, която е целта на всяка мъдрост, тук в „царството на духовете“ ние я изживяваме непосредствено. Нещо повече, ние я мислим през време на физическия живот, само защото през време на нашето духовно съществувание тя е един реален факт.
Така, през време на своето духовно съществувание, човек съзерцава от по-високо и, така да се каже, отвън обстоятелствата и фактите, всред които живее през време на своето земно съществувание. В най-низшата област от света на Духовете, земните обстоятелства, които определят физическата действителност на тялото, му с е явяват тъкмо в тази основна светлина.
На Земята човек се ражда в едно семейство, в един народ; той живее в една държава, създава приятелства, упражнява професии. Тези обстоятелства определят неговото земно съществувание. През време на нашето пребиваване в първата област от „царството на духовете“ те застават пред нас като живи мисловни Същества. Ние изживяваме тези неща още веднъж, но откъм тяхната активна духовна страна. Любовта към семейството, която сме поддържали в сърцата си, приятелството, на което сме отдавали своите сили, бликват от нашите душевни дълбини; способностите ни в тази област нарастват. Духовните сили, които укрепват семейната любов и приятелството, непрекъснато се увеличават. Ето защо, след време ние встъпваме в новото земно въплъщение много по-подготвени и по-съвършени в това отношение.
Да, ежедневните обстоятелства от земния живот дават своите плодове тъкмо в тази низша област от „царството на духовете“. И тъкмо тук, тази страна от човешката природа, чиито интерес е насочен изцяло към ежедневието, за продължителен период от време ще се почувства свързана с духовния живот между две прераждания.
В духовния свят ние отново намираме хората, с които сме живели заедно във физическия свят. Както всичко, което е характерно за физическото тяло се отделя от нея, така и връзката, която във физическия свят свързва душите, се пречиства от всички елементи, които са имали смисъл и значение само във физическия свят. Но всичко онова, което през време на нашия живот е било душа на душата, се увековечава отвъд смъртта в света на Духа. Естествено, думите, които подхождат на физическите условия, могат да изразят само по един несъвършен начин събитията от този свят. Като се държи сметка за този факт, ние имаме право да кажем, че душите, които си принадлежат във физическия свят, се намират отново в духовния свят, за да продължат там своята връзка.
Следващата област е тази, в която общият живот на земния свят изглежда като един вид мисловно Същество и прониква навсякъде, като един течен елемент от „царството на духовете“. Доколкото човек наблюдава света във физическото си въплъщение, животът изглежда като проява на отделни живи същества. Обаче в „царството на духовете“, той се освобождава от тях и започва да циркулира навсякъде като един вид „кръв на живота“. Сега, като едно живо единство, той е навсякъде. През време на физическия живот, ние долавяме от този живот само едно бегло отражение.
То намира израз във всяка форма на обожание, което човекът изпитва към единството и хармонията на света. Религиозният живот на човека също води своето начало от това отражение. Той проумява, че великият смисъл на съществуванието не се намира в единичното и преходното. Преходното вече изглежда за него само „символ“ и бледо копие на вечното, на хармоничното единство. Към това единство устремява той сега своя поглед, пълен с обожание и преклонение; съобразно него изпълнява и своите култови действия.
В „царството на духовете“ всичко това е не вече отражението, а живата същност на мисълта, откриваща се в своята истинска форма. Тук човек действително може да се слее с единството, пред което се е прекланял на Земята. Плодовете на религиозния живот и всичко, свързано с него, ясно изпъкват в тази област.
Тук, благодарение на своите духовни опитности, човек разбира, че неговата индивидуална съдба не трябва да се отделя от тази на общността, към която той принадлежи. Точно в тази област, човек изгражда способността да гледа на себе си като на част от едно цяло. Религиозните чувства, както и всички морални качества, към които човекът се е стремил още през земния живот, ще получат сили тъкмо от тази област на духовния свят. Ето защо в следващото прераждане, човекът идва с укрепнали религиозни и морални качества.
Докато в първата област, човекът отново се събира с душите, с които е бил тясно свързан през отминалия физически живот, във втората област той навлиза в сферата на онези, с които се е чувствал свързан в един по-широк смисъл: Чрез общо преклонение, общо вероизповедание и т.н. Налага се да отбележим, че духовните опитности от предходните области продължават и след като преминем в следващата област. Така например, навлизайки във втората или следващите области, ние съвсем не се откъсваме от връзките, крепящи семейството, приятелството и т.н.
Областите, изграждащи „царството на духовете“ не са отделени една от друга като „зони“; те взаимно се проникват и човекът живее в една от тях не поради това, че е „прекрачил“ някакви външни граници, а защото е развил в себе си вътрешните способности да възприема неща, които са били невъзприемаеми за него.
Третата област от „царството на духовете“ съдържа първообразите на душевния свят. Всичко, което живее в този свят, тук се представя като сбор от живи мисловни Същества. Тук се намират първообразите на желанията, страстите, чувствата и т.н. Но тук, в духовния свят, тези душевни състояния изгубват своя егоистичен характер. Както във втората област и в тази трета област всички страсти, всички желания, удоволствия и неудоволствия също образуват едно неделимо цяло, едно единство. Страстите, желанията и удоволствията на другите същества не се различават от моите желания и страсти. Усещанията и чувствата на всички същества образуват един единен свят, обгръщат всичко останало, както физическата атмосфера на „царството на духовете“. Тук зреят плодовете на всички дела, които са извършени на Земята в служба на общността с чувство на преданост към нашите братя човеци. Защото, извършвайки ги, човек дава израз на своя живот в третата област от „царството на духовете“. Великите благодетели на човечеството, преданите натури, онези, които истински и всеотдайно служат на общността, са развили в предишните прераждания, те непрекъснато са се стремили към родство с нея.
Очевидно е, че описаните три области от „царството на духовете“, се намират в определени отношения с по-низшите светове: физическият и душевният. Защото те съдържат първообразите, живите мисловни Същества, които намират в тези светове, съответно физически или душевен израз.
Едва в четвъртата област представлява чистото „царство на духовете“. Но дори и тя не е такава в истинския смисъл на думата. От трите по-низши области тя се различава по това, че в тях се намират първообразите на онези физически и душевни процеси, които откриваме във физическия и душевен свят, преди да сме навлезли в тези светове. Обстоятелствата на всекидневния живот са свързани с нещата и Съществата, които човек намира в света; от преходните неща на този свят, нашият поглед се издига към техните вечни причини. Тук са и другите земни твари: нашата безкористна мисъл се обръща към тях, независимо че те съществуват според съвсем други закони, в които ние нямаме никакво участие. Обаче благодарение на нас, земният свят разполага с постиженията на изкуствата и науките, на техниката, на държавните институции, накратко, с всичко онова, което оригиналните произведения на нашия Дух въплъщават в условията на физическия свят. Без нас, светът не би притежавал всички тези неща. Първообразите на всички тези чисто човешки произведения се намират в четвъртата област от „царството на духовете“.
Тук проникват зародишите на научните открития, на художествените идеи и образи на техническите изобретения, които човек осъществява в своя земен живот. От тази област художници, учени и откриватели черпят своите импулси и усъвършенстват тук своя гений, за да могат при следващото си прераждане да допринасят още повече за напредъка на човешката култура.
Съвсем не трябва да си представяме, че тази четвърта област от „царството на духовете“ е предназначена само за бележити личности. Тя е от значение за всички хора. Всеки интерес, който през физическия ни живот надхвърля сферата на ежедневните грижи, на баналните желания и стремежи, има свой източник в тази област. Ако през времето между смъртта и своето ново раждане, човекът не е преминал през нея, в следващия си живот той не би имал никакъв интерес който да го изведе от тесния кръг на личното съществувание към общочовешките цели и стремежи.
По-горе споменахме, че тази област също не може да се нарече „чисто царство на духовете“ в пълния смисъл на тази дума. Това е така, защото културното равнище, с което хората напускат Земята, продължава да оказва влияние върху тяхното духовно съществувание. В „царството на духовете“ те могат само да се наслаждават от плодовете на това, което са извършели според личните си дарби и според еволюционната степен на народа и държавата, в която са се родили.
В още по-висшите области от „царството на духовете“, човешкият Дух се освобождава от всякакви земни окови. Той се издига в чистото „царство на духовете“, където разпознава целите и намеренията, които Духът сам поставя на себе си в земния живот. Всичко, което е вече осъществено в земния свят, не е друго, освен едно малко или много съвършено копие на висшите цели на Духа. Всеки кристал, всяко животно и растение, всичко което напира в областта на човешкото творчество, е само образ на целта, която Духът преследва чрез тях. И в хода на своите въплъщения, човекът може само да се приближи към този несъвършен образ на неговите съвършени цели и намерения. Това, което той всъщност представлява там, в „царството на духа“, изпъква едва когато в междинното състояние между две прераждания той се издигне до петата област. Едва сега, човекът разбира своята истинска същност. Той представлява едно духовно същество, което периодически се въплъщава във видимия физически свят. Едва в тази пета област, истинският човешки аз може да изживее в себе си свободно и без никакви ограничения. Следователно, Азът е онази сила, която отново и отново се появява при всяко прераждане. То носи в себе си онези способности които Азът сам е развил в по-низшите области от „царството на духовете“. Азът пренася плодовете от едно въплъщение в следващото. Той съхранява последиците от всички минали въплъщения.
Следователно, обитавайки петата област от „царството на духовете“, Азът попада в царството на целите и намеренията. Както архитектът вади поуки от несъвършенствата на вече построената сграда, за да вложи в новия си проект само онези елементи, които е усъвършенствал, така и в петата област човешкият Аз се освобождава от последиците на миналите си съществувания, свързани с несъвършенствата на низшите светове, и с опитностите от миналите си прераждания оплодява целите които се формират в „царството на духовете“.
Ясно е, че силата, която може да бъде черпена от тази област, зависи от това, до каква степен Азът е извлякъл поуки от своето поредно въплъщение, които са достойни, за да бъдат признати от света на целите. Азът, който през време на земния живот се е стремил да осъществи намеренията на Духа чрез активен мисловен живот и чрез мъдра, действена любов, ще постигне твърде много в петата област. Напротив, Азът, който е бил погълнат от всекидневието и от преходните стойности, не посява никакви семена, в името на вечния световен порядък. В тази област, плод може да даде само онази част от Аза, която се издига над всекидневните грижи. Обаче не трябва да се мисли, че тук става дума за нещата, които носят „земната слава“. Не, тук се има предвид всичко, което дори при най-скромните житейски условия, поражда у нас съзнанието за решаващото значение на нашите действия с оглед на мировата еволюция. Налага се да свикнем с мисълта, че в тази област човек разсъждава по друг начин, а не както във физическия свят. Да предположим, че в хода на едно въплъщение, даден човек не полага достатъчно усилие, за да се свърже с тази пета област; тогава у него възниква порива: „през следващия земен живот аз ще потърся такава лична съдба (карма), която на всяка цена ще ми открие последиците от едно несъвършенство в това отношение“. И всичко, което от гледна точка на земния живот, занапред ще приеме очертанията на една мъчителна орис, будеща дълбоко състрадание у околните, в тази област от „царството на духовете“, за човека изглежда като нещо абсолютно необходимо.
Живеейки в своя истински Аз, тук човекът се освобождава от всичко, което го е обгръщало през неговите въплъщения от страна на по-низшите светове. Сега той е това, което винаги е бил, и което винаги ще бъде в хода на своите въплъщение. Той живее в царството на намеренията, които определят неговите въплъщение; с тези намерения той изпълва целия свой Аз. Той поглежда назад към собственото си минало и чувства, че всичките му досегашни опитности работят в името на целите, които той ще осъществи в бъдеще. У него се пробужда един вид памет за неговите минали прераждания и един пророчески поглед към бъдещите.
Следователно, това, което наричаме в тази книга „Дъхът-Себе“, живее тъкмо в тази област, доколкото е успял да се развие в съответстващата му действителност. „Духът-Себе“ израства и се подготвя да осъществи духовните намерения в хода на своето следващо въплъщение. Когато след поредица пребивавания в „царството на духовете“, „Дъхът-Себе“ напредва достатъчно, за да се движи напълно свободно из това „царство“, тогава той все повече и повече ще намира тук своето истинско отечество. Животът в Духа става за него толкова близък и свойствен, както за земния човек е живота всред физическия свят. Занапред той ще се ръководи от гледните точки, валидни за духовния свят; малко или много, те ще са определящи за неговите бъдещи въплъщения. Сега Азът чувства себе си като част от божествения миров ред. Неговата вътрешна същност вече не зависи от ограниченията и законите на земния живот. Силата, с която той осъществява своите действия, идва направо от духовния свят. Обаче духовният свят е единен. Който живее в него, знае как вечният Дух е създал неговото минало, и вече може да определя посоката на бъдещето. Погледът върху миналото непрекъснато се разширява и стига до съвършенство. Човекът, достигнал тази степен, сам определя целите, към които ще се стреми през следващото въплъщение.
От лоното на „царството на духовете“ той влияе върху своето бъдеще, така че да го подчини на законите на истината и духа. В междинното състояние, разделящо две последователни прераждания, човекът се намира всред всички онези възвишени Същества, пред чиито поглед се разстила неопетнената божествено мъдрост. Сега той се е издигнал до степен, която му позволява да ги разбира.
В шестата област от „царството на духовете“, човекът подчинява всичките си действия на това, което най-много отговаря на истинската същност на света. Защото той вече не преследва свои лични интереси, а единствено това, което изисква правилния ход на мировата еволюция. Седмата област от „царството на духовете“ ни води до самата граница на „трите свята“. Тук човекът попада всред „зародишите на живота“, които са пренесени тук от по-висшите светове, за да изпълнят своите задачи. Намирайки се на границата на трите свята, той познава себе си в своя собствен „зародиш на живота“. Следователно, загадките на тези три свята престават да съществуват за него. Той обгръща с поглед целия живот на тези светове. Във физическия живот, душевните изживявания, чрез които човек стига до своите духовни опитности, обикновено остават вън от съзнанието. Те работя в несъзнаваните дълбини на телесните органи, които изграждат съзнанието за физическия свят. Ето защо тези душевни изживявания се оказват невъзприемаеми за физическия свят. Окото също не вижда себе си, понеже в него действат сили, чрез които става видимо нещо съвсем друго. Искаме ли да преценим, доколко един човешки живот, произтичащ между раждането и смъртта, представлява резултат от предходно въплъщение, следва да знаем, че една гледна точка, разположена единствено в този живот, не ни предоставя никакви оценъчни възможности. За такава гледна точка, например, земния живот би могъл да изглежда несъвършен, изпълнен със страдание и т.н. , обаче от друга гледна точка, лежаща извън земния живот сегашното въплъщение протича по този начин тъкмо поради някои особености от миналото прераждане. С встъпването си по Пътя на познанието така, както е описан в следващата глава, душата се откъсва от условията на телесния живот.
По този начин тя е в състояние да възприема под формата на образи онези изживявания, които я очакват между смъртта и новото раждане. Тъкмо тези възприятия позволяват да бъдат описани процесите в „царството на духовете“ така, както беше направено това тук в обобщен вид. Предлаганото описание може да бъде разбрано, само ако не забравяме, че цялостното състояние на душата във физическото тяло е коренно различно от това, което тя представлява в условията на чисто духовните опитност.
 

Рудолф ЩайнерТеософия. Изд. „Даскалов“, С., 2006
https://occultaphilosophia.blogspot.com/

Агрипа фон Нетесхайм за съответствията

 

„Това е най-съвършената и върховна наука, свещената и най-възвишената философия, абсолютният завършек на цялата превъзходна философия.“

Хайнрих Корнелий Агрипа (1486–1535)


„Камъните и металите са съответни с тревите, последните  с животните, животните  с небесата, небесата  с Разумните духове, а те  с Божествените свойства и признаци, както и със самия Бог, по чийто образ и подобие са създадени всички неща. 
 
И така, светът е Божественият първообраз, човекът е първообраз на света, зверовете  на човека, зоофитите  на зверовете, растенията  на зоофитите, металите  на растенията, а камъните  на металите. 
 
Още веднъж, в Духа растението се схожда с животното в растежа, животното  с човека в чувствата, човекът  с ангела в разума, ангелът  с Бога в безсмъртието. Разумът (mens) е присъединен към божествеността, интелектът (intellectus към разума, умисълът (intencio към интелекта, въображението (imaginatio към умисъла, сетивата (sensus към въображението и накрая нещата  към сетивата. 
 
Защото обвързаността и непрекъснатостта в Природата се съдържат в това, че всяко по-висше качество преминава към по-нисшето, следвайки продължителна и непрекъсната последователност и разпръсквайки лъчите си до най-последните неща, а по-нисшите чрез своите по-висши достигат най-върховното измежду всички. 
 
Защото по-нисшето е последователно свързано с по-висшето по такъв начин, че откъм върха, откъм Първопричината достигат влияния, като струна, опъната до най-ниско стоящите неща, която, докосната само в единия край, трепти по цялата си дължина и това докосване звучи и в другия й край, а при възбуждане на по-нисшето се задвижва съответното му по-висше, като струните на добре настроена лютня.“
 
Агрипа фон Нетесхайм, Окултна философия, т. 1. Изд. „Аратрон“, С., 1995, гл.  XXXVII, с. 109
http://occultaphilosophia.blogspot.com/

Астрология за всеки

 


Окултна философия

(Афоризми от окултната мъдрост.)
Овен – „Силата на Овена се разпростира от центъра към периферията, и отвъд, с изобилна центробежна енергия, която накрая се разпръсква в пространството.“
Телец – „Телците превръщат идеята в действителност, като й дават материална форма.“
Близнаци – „Близнаците свързват нисшия човек от плът, с неговите по-висши умствени способности, докато земните опитности най-после го довеждат до истинско просветление чрез духовната светлина.“
Рак – „Рак насочва душата към световния център, който наричаме Човечество.“ „Ракът е свързан с лунната сфера, а Луната управлява астралния свят, областта на желанията на душата.“
Лъв – „Лъвът (във връзка с човечеството) крие ключа към целия зодиак.“ „Лъв е знак, в който съзнанието за индивидуалност се развива, прилага и в крайна сметка се посвещава на божествената цел.“
Дева – „Зодиакалният знак Дева представлява синтез на трите женски аспекта – Ева, Изида и Мария.“
Везни – „Това е точката в междинното пространство, където се срещат и пресичат дванадесетте зодиакални енергии.“
Скорпион – „Скорпион има две съвършено различни проявления – мистичен стремеж нагоре (орел) и лазене, стремеж надолу (змия).“
Стрелец – „В Стрелец интелектът – развит, изпитан и накрая просветлен – става възприемчив към още по-висш тип ментален опит, който наричаме интуитивно възприятие.“
Козирог – „Козирог допуска душата до съзнателно участие в живота на онзи световен център, който наричаме Йерархия.“
Водолей – „Човекът Водолей посвещава себе си на груповото служене за благото на човечеството.“
Риби – „Риби са най-високата нота на зодиака, силата на чистия дух, неизразената същност на Бога.“ „Знакът Риби се нарича „Всемирният разтворител“, „Великата дълбина“, „Бездната“. Този знак показва безмълвното, тайното и всичко, което е безгласно и безсилно да се изрази.“

четвъртък, 9 февруари 2023 г.

Astrolive.info

 

АнелияПанчева

☿ ☌ ♇ – МЕРКУРИЙ съвпад ПЛУТОН в 29°Козирог
10 февруари 2023г., 19:15ч.
💥 Преоценка на миналото и важни планове за бъдещето! Сега залагаме своя бъдещ успех, на първо място чрез мислите си!
❤️🧡💛💚💙🖤💜
⭐ В енергията сме на един от най-плодотворните и перспективни аспекти в астрологията! Меркурий както знаем е планетата на мисълта и логичната преценка, на създаването на планове и стратегии, на способността ни да разсъждаваме обективно и да вземаме верни решения за нашия живот! Плутон е планетата на трансформацията и на дълбоките процеси в живота ни. Той е пряко свързан със света на емоциите, чувствата и интензивните усещания. Той е планета на енергията, на силата и умението ни да покоряваме върхове – с увереност в себе си, чрез самоконтрол, воля и убеденост в победата! В позитивната развръзка на този съвпад ние ще съумеем да си направим много ясна и точна равносметка за последната изминала година най-малко (или за по-дълъг период от време), както и да внедрим най-доброто от постигнатото до момента (на физически, ментален, емоционален и духовен план) в плановете ни занапред. Ще успеем да заложим нашите нови цели, нашите нови стратегии и блестящи идеи за бъдещето. Находчивост, проницателност и дълбока осъзнатост са ключови думи, отнасящи се до съвпада между Меркурий и Плутон, който поставя в живота ни един нов и сериозен път – към успеха, към реализацията и максималното развитие на собствената ни личност по най-добрия начин!

Съвпадът на Меркурий и Плутон, който е начало на техния едногодишен цикъл, ще активира следните сфери за нас - по Асцендент и Зодия (система дом=знак):
♈ ОВЕН:
10 дом - кариера, партньорства, постигане на високи цели, нов бизнес, издигане на социално ниво, брак, раждане на дете, правене крачка напред и нагоре, даване на своя максимум.
♉ ТЕЛЕЦ:
9 дом - пътуване, обучение, образование, квалификации, дипломиране, връзка с чужбина, духовно израстване, съдебни дела, получаване на информация, намиране на истината.
♊ БЛИЗНАЦИ:
8 дом - бизнес, пари, страхове, карма, секс, наследство, банков кредит, трансформация, енергия.
♋ РАК:
7 дом - любов, брак, взаимоотношения, среща на партньор; любовни, бизнес и делови партньорства.
♌ ЛЪВ:
6 дом - работа, здраве, ежедневни дела, режими на хранене, нормализиране на теглото, домашни любимци, освобождаване от вредни навици.
♍ ДЕВА:
5 дом - любов, щастие, радост, бременност, раждане, деца, хоби, творчество, намиране на себе си, изразяване на дарби и таланти, малък бизнес, творчески проекти.
♎ ВЕЗНИ:
4 дом - дом, семейство, род, местоживеене, недвижими имоти, емоционално спокойствие и вътрешно равновесие, ремонти, семейни събития - сватби, кръщенета, чествания; родители - майка, баща; работа от вкъщи.
♏ СКОРПИОН:
3 дом - комуникация, общуване, писане, говорене, слушане, подписване на документи и договори, намиране на информация, курсове и обучения, нови контакти, братя и сестри, съседи, колеги, автомобили, техника, кратки пътувания, командировки, работа с менталния свят.
♐ СТРЕЛЕЦ:
2 дом - ценности (материални и морални), оценката ни за нещата, доходи, пари, преоценка на собствените възможности, използване практично на таланти и способности, материализация на мечти и желания.
♑ КОЗИРОГ:
1 дом - работа с "Аз"-а, собствената личност, ново начало, смяна на имиджа, голяма и дългосрочна промяна, реализация на лични цели и желания!
♒ ВОДОЛЕЙ:
12 дом - завършване на голям цикъл, освобождаване, емиграция, вътрешна промяна, работа с миналото, карма, планиране, почивка, духовност, творчество, учене.
♓ РИБИ:
11 дом - социализация, нови кръгове, нови приятелства, намиране на спонсор, реклама, семинари: интернет, онлайн бизнес, социални медии; реализация на цели и мечти; късмет, щастие и любов!

Учителят Петър Дънов за различните храни

Лична трансформация за осъзнат живот и здраве!


Жито, от всички храни най-хубаво е житото и хлябът. Всички други храни идват да допълнят хляба. Човек трябва да употребява известно време млечни житни зърна, преди да са напълно узрели; това укрепва нервната система. Но трябва да се дъвче добре. Житото единствено се жертва 100% за човека.
Боб, надали има друго растение, което съдържа толкова много хранителни вещества, колкото боба. По външна форма бобът прилича на бъбреците, следователно той се отнася към онази система, която чисти организма. Когато си мрачно настроен и изпитваш песимизъм, яж боб. Но ако се яде много, заболява се от болестта подагра. Да се яде всеки ден боб не е полезно, един път в седмицата е достатъчно. Човек, който е скръжав, не бива да яде боб, защото ще стане още по-скръжав.
Черният боб развива интуицията.
Леща: Лещата е лекарство за очите.
Грах: Грахът е за красота, за хубав тен и за нервите. Добро козметично средство; трябва да се вари без масло и с малко сол.
Картофи: Картофите придават само едно качество на човека, правят го доволен, да се задоволява с малко. Особено, ако е при неблагоприятни условия.
Лук: лукът може да служи и за храна,но лукът първо е лечебно растение. То е тоническо растение в природата. В органическия свят този лук е за хората и животните. Всички тонира. Българинът обича много лук, понеже не може да мисли, много лук яде и прав е.
Бамя, тя дава мекота в характера.
Сините патладжани успокояват.
Слънчоглед: Слънчогледът показва, че при всичките си постъпки ти трябва да мислиш. Човек може да мисли, само когато има светлина. Слънчогледът показва, че вие всички трябва да вървите по пътя на светлината.
Зехтин, дървеното масло съдържа доста слънчева енергия, кондензирана енергия в себе си.
Ряпа, когато човек има големи мъчнотии да яде ряпа, тя помага против много болести, взема се като символ за преодоляване. Когато работите ви не вървят, яжте ряпа.
Чесън: Чесънът е добро лечебно средство. Когато иска да дезинфикцира устата си или да подобри състоянието на стомаха и гърдите си, човек трябва да яде чесън. На болния предписвам чесън, но не и на здравия. Чесънът увеличава вибрациите на организма. Нервният човек да употребява чесън за успокоение.
Люти чушки помагат против треска, но за здрав човек не се препоръчват.
Моркови: чрез морковите става примирение с земята.
Зеле: чрез зелето става примирение с небето.
Краставица: Краставицата действа благотворно на нервната система, но да се яде сутрин и на обед. Яде ли се вечер, тя се отразява зле на стомаха. По- своенравно същество от краставицата няма във формата, която е дадена. Краставицата е еротична, своенравна. Трябва да знаеш с каква друга храна да я хармонираш. Когато човек е нервно изтощен да яде краставици. Соковете на краставицата действат обновително на човека, но но ако той е много здрав и яде краставица, тя е много възбудителна, обича да се сърди, побива хората малко.
Домат: В своето развитие доматът по-далеч от стомаха не е стигнал. Материалистите са подобни на доматите. Доматите регулират кръвообръщението.
Коприва и спанак: За да почерните косата си.
Леска: Тя огражда, в нея има магическа сила.
Орехи: Те карат човека да мисли. Забележете, имате три обвивки на ореха. Не може ли да има една обвивка, но три! Една зелена обвивка, тя е свързана с физическия свят, втората с духовния свят, а самият орех е Божествения свят. Всички ядки са крайно полезни, те имат извьнредно ценен елемент за поддържане на живота.
Ябълки: Ябъката придава следните качества на човешкия организъм: Прави го мек благ, снизходителен към хората. В пътя на развитието си ябълката се е движила по най-малкото съпротивление, стремяла се е към красота и удоволствие. Ябълката представлява най-финната мисъл на чувствата. Ако някой иска да стане изящен, деликатен, да знае как да постъпва, той трябва да яде от най-хубавите ябълки, а не от грубите.
Круши: Крушата придава хубава форма на твоята мисъл. Който иска да стане разумен, интелигентен, нека яде круши, от най-хубавите, с продълговата форма и същевременно с хубав жълт цвят, а не от валчестите.
Череши: в черешите се крият дълбоки чувства и законът на свободата. Ако имате запичане, яжте череши, те освобождават стомаха. За подобряване на кръвообръщението. Черешата е под влияние на Венера. Черешите внасят радост и веселие в душата на човека. Ако искаш да се усили надеждата ти, яж череши. Черешата подхранва нашето сърце.
Грозде: Ако дробовете ви са слаби и умът ви не работи, яжте грозде, то лекува дробовете. Който иска да бъде философ, мъдър, да яде грозде, късен плод. В люспицата на гроздето се намират много витамини, които могат да се използват само при много дъвкане. Добре е семките на гроздето да не се гълтат.
Червеният мискет усилва кръвта. Мискетът урегулирва мозъчната и симпатична нервна система.
Димянът дава настроение и действа на ума.
Дренки: Ако сте безхарактерни и отпуснати, като ядете дренки, ще придобиете устойчивост и издържливост на характера. Те доставят желязо в кръвта.
Лимон: Лимонът се е развивал в такава епоха, когато киселините са имали нодмощие. Който е апатичен, всяка сутрин трябва да употребява по едно парче лимон, да се свърже със силите, които действат в него. Киселините в лимона придават активност на човека.
Пъпеш: Пъпешът узрее ли, отдалеч може да мирише, да подканя да го отрежат. В това отношение стои по-високо от динята, която е горделива и да узрее, не съобщава, ако никой не я открие. Пъпеш ще ядеш, за да бъдеш внимателен, да имаш маниер и обхода с хората. Пъпешът е тщеславен.
Диня: Динята е смела, може да направи плода си голям. Динята чисти стомаха и червата. След като е стояла на слънце, откъсни я и я изяш, но не яж такава откъсната отдавна. Динята действа ободрително и слабително. Ако искаш да знаеш как да работиш с хората, яж дини. Който няма развито честолюбие, достойнство, да яде дини.
Тиква: Тя се яде, когато човек трябва да се научи да не се безпокои.
Праскови: Те лекуват стомаха.
Смокини: По-полезни са за здравето на човека, ако се взимат пресни от дървото.
Сини сливи: Онези, у които вярата е слаба, нека ядат сини сливи. Не зелени, нито презрели, ами точно узрели. Ако се храниш само със сливи, ще станеш религиозен догматик, не набожен човек, но догматик.
Мед: Ако ядеш мед умерено, ще бъдеш здрав, ядеш ли повече, ще се разболееш.
Мляко: Млякото е добро за малкото дете, а зло за възрастния. Ако възрастният се храни дълго време с мляко, ще осакати храносмилателната си система.
Кисело мляко: Като цяр киселото мляко е на място. Ако някой страда от туберкулоза или рак, да яде кисело мляко.

Извънземните акостират. Какво следва?

 


Изгорени планети

 Казими, в сърцето на Слънцето


Преди няколко дни, когато пишех поредната статия /за Водолея този път/, започнах да издирвам известни личности родени с този слънчев знак. Така попаднах на картата на Опра Уинфри. Направи ми впечатление много точния съвпад на Слънце – Венера. Пресметнах го и установих, че Венера е в сърцето на Слънцето, в „казими“. Това ме провокира да напиша малко повече за това.

Какво означава казими?

Когато една планета е в съвпад със Слънцето в рамките на 17 минути, се тълкува, че тя попада в „сърцето му“. Нарича се още казими. Тази планета става фокус и получава силна мощна енергия от Слънцето! Такъв човек осъзнава своя вътрешен Аз и има възможност в живота си, да развие целия потенциал  заложен в областта която бележи планетата. Той може да се счита за „целунат от Бог“, дава му се свише в тази област! В редки случаи, но се случва и две планети да попаднат в сърцето на Слънцето. Принципа се прилага с успех в хорарната и елективна астрология. За пример вижте по-долу картата на Опра Уинфри, родена със Слънце във Водолей в съвпад с Венера, съвпада е 8 минути. Случва се във втори дом. Венера управлява МС- най-високата точка в хороскопа, както и пети дом. Какво по – показателно от това за тази толкова популярна жена, занимаваща се с шоу /5 дом/ бизнес /10 дом/ и спечелила /2 дом/ милиони долари от това!

Опра Уинфри - Плерома

Вижте и накратко какво се случва когато:

Луната е в казими. Дава цялостност на характера, висша хармония /това са Светилата!/. Единство между цели и нужди, както и пълно осъзнаване на емоции и чувства. Енергията е градивна и творческа. Спокойно и организирано ежедневие.

Меркурий в казими – мощна, будна, точна мисъл. Реже като бръснач! Голяма съобразителност. Дарба за писане. Неподражаеми ораторски способности. Щастливи и ползотворни пътувания.

Венера в казими –  Дарби и големи творчески заложби. Забележителни успехи, свързани с рисуване, музика, танци. Човек е фин, изтънчен. Създава великолепни отношения, наясно е с чувствата си, умее да ги изразява уместно. В отлични отношения с деца и подрастващи. Добра финансова обезпеченост.

Марс – Силна воля, голяма лична изява. Енергията и действията не се пилеят излишно, те са насочени винаги към целта, градивно, в правилната посока. Силно тяло, добра физическа и психическа издържливост. Истински воини!

Юпитер – Истинско, висше духовенство. Силна вяра. Голям късмет, големи почести, богатство, големи добродетели. Човек се отличава с делата си и лесно бива забелязван. Слава.

Сатурн – Силен себеконтрол. Възможност да подреди живота си, да извлече всички облаги, съхранение на енергията. Голяма устойчивост и работоспособност, дълъг живот. Организация и дисциплина на най-високо ниво.

Уран – Уникален, нестандартен човек в най-висша степен. Дарен с божествена мисъл, изключителна интуиция, прозрения и пророчески дарби. Голям идеолог, реализатор на възвишени каузи.

Нептун – Човек чувствителен, хармоничен, възприемащ висшите, космически вибрации и природни закони. С голямо въображение, силно интуитивен. Изповядва високи идеали, ценности, истински творец, духовник. Милосърден в най-висша форма и изражение.

Плутон – Голяма воля, изключителен характер, силна вътрешна харизма. Управлява големи пари, големи групи. Политически водач, истински лидер.

Хирон – лечителски способности, силна възприемчивост и устойчивост, силна интуиция.

Когато е в казими с Фортуна, просто е излишно да казвам какъв голям късмет е това!

Какво се случва обаче, когато съвпада премине тези 17 минути?

Какво се случва обаче, когато съвпада премине тези 17 минути и е в рамките до 3 градуса.*

Тогава се счита, че планетата е изгорена от Слънцето, невидима е, остава непроявена. Най-силно е влиянието на изгаряне върху личните планети, до Марс, защото тяхната енергия усещаме и проявяваме в ежедневието си. Изгарянето на Уран, Нептун, Плутон /разбира се, наред с всички останали/ се взема под внимание най-вече при разглеждането на хорарни и елективни карти.

Какво означава да се родиш с „изгорена“ планета в хороскопа. Най-общо казано, няма да усещаш и изживяваш по най-добрия начин нейните качества. Слънцето буквално „поглъща“ планетата до която се докосне. Това прави човек с подобно разположение не съвсем обективен в областите управлявани от нея, понякога такива хора може да изглеждат и да се държат неадекватно по темите и домът който тя управлява. Имала съм възможност да наблюдавам мои близки които имат в хороскопа си изгорена планета. Принципите си работят на сто процента.  По-долу ще споделя някои общи насоки, но е добре да не се преекспонира, защото те са дадени в най-чист вид. Трябва също да се има предвид, че в хороскопа тези съвпади, обикновено не действат самостоятелно, а почти винаги отправят или получават аспекти от други планети, освен това има голямо значение домът в който попада това изгаряне, имат ли Слънцето и съответната планета някакви достойнства в него и т.н. Най – ярка е проявата, ако един такъв съвпад е неаспектиран. Спирам се основно на личните планети, както и на социалните – Юпитер и Сатурн.

Изгорен Меркурий

Силно проявени меркуриански качества. Мисълта е бърза, човек е прекалено контактен, изразява се образно, превъзбудено. Той обаче, не е критичен към себе си, не умее да изслушва и да се съобразява с чужди доводи, взема бързи, понякога неадекватни решения. Има склонност да изкривява информацията. Винаги е способен да оправдае своите действия.

Изгорената Венера

Нарцистична позиция и с две думи може да се опише като – „любов към самия себе си“. Такъв човек на първо място поставя изключително своите нужди и интереси. Той не може да даде адекватно любов, трудно споделя своите вещи, притежания, дори и с най-любимите хора. Като цяло взаимоотношенията му с другите са проблемни, именно защото му е трудно да се види, да се постави на мястото на другия, запленен от самия себе си. Държи да се хареса на всяка цена. И в интерес на истината те действително са харесвани, защото поначало Слънце и Венера дават физически привлекателни хора, а и когато човек не е обременен и живее по горните критерии, той няма проблем да показва своята очарователна същност, без задръжки. Тази позиция прави хората силно ревниви. Всичко трябва да е за тях!

Изгорен Марс

Свръх активен и динамичен, много самоуверен. Човек си мисли, че всичко може и нищо не прави или преразходва енергията си за незначителни неща. Понеже му липсва чувство за съперничество не може да прецени адекватно къде и кога да действа. По тази причина, може да усеща известно затруднение в опита си да се противопоставя, да се бори, да се налага. Най-общо казано, Марс се пали от самия себе си, може да бъде лесно предизвикван.

Изгорен Юпитер 

Ключовата дума при такава позиция е – високомерен. Човек се държи надуто, изтъква се постоянно, поучава всички, счита се за най-знаещ, за безспорен авторитет. Философства непрекъснато, като е склонен да променя ценностната си ориентация. Свръх авторитарен и потискащ околните.

Изгорен Сатурн

Липса на здрав фундамент, опора. Проява на алчност, комплекси, страхове, черногледство. Липсват адекватни организационни умения. Човек може бързо да сменя своите позиции когато трябва да се действа.

*Според древните, за изгорена се счита планета която е на отстояние осем градуса и тридесет минути от Светилото.  Най-силно е влиянието обаче, когато изгарянето попада в рамките на 3 градуса и това което съм описала по-горе, важи именно за това по-близко изгаряне. С всеки градус с който Слънцето се отдалечава от дадена планета, влиянието постепенно отслабва.

~~~

!!В статиите които пиша разглеждам общи астрологични принципи които имат по-скоро образователен и познавателен характер и не следва да се приемат буквално. Това което се случва в живота на всеки човек е строго индивидуално и може да се прочете единствено в неговата лична рождена карта. 

Нели Станева

https://astropleroma.com/