„Това е най-съвършената и върховна наука, свещената и най-възвишената философия, абсолютният завършек на цялата превъзходна философия.“
Хайнрих Корнелий Агрипа (1486–1535)
„Камъните и металите са съответни с тревите, последните – с животните, животните – с небесата, небесата – с Разумните духове, а те – с Божествените свойства и признаци, както и със самия Бог, по чийто образ и подобие са създадени всички неща.
И така, светът е Божественият първообраз, човекът е първообраз на света, зверовете – на човека, зоофитите – на зверовете, растенията – на зоофитите, металите – на растенията, а камъните – на металите.
Още веднъж, в Духа растението се схожда с животното в растежа, животното – с човека в чувствата, човекът – с ангела в разума, ангелът – с Бога в безсмъртието. Разумът (mens) е присъединен към божествеността, интелектът (intellectus) – към разума, умисълът (intencio) – към интелекта, въображението (imaginatio) – към умисъла, сетивата (sensus) – към въображението и накрая нещата – към сетивата.
Защото обвързаността и непрекъснатостта в Природата се съдържат в това, че всяко по-висше качество преминава към по-нисшето, следвайки продължителна и непрекъсната последователност и разпръсквайки лъчите си до най-последните неща, а по-нисшите чрез своите по-висши достигат най-върховното измежду всички.
Защото по-нисшето е последователно свързано с по-висшето по такъв начин, че откъм върха, откъм Първопричината достигат влияния, като струна, опъната до най-ниско стоящите неща, която, докосната само в единия край, трепти по цялата си дължина и това докосване звучи и в другия й край, а при възбуждане на по-нисшето се задвижва съответното му по-висше, като струните на добре настроена лютня.“
Агрипа фон Нетесхайм, Окултна философия, т. 1. Изд. „Аратрон“, С., 1995, гл. XXXVII, с. 109
http://occultaphilosophia.blogspot.com/
Няма коментари:
Публикуване на коментар