Десети дом е сложен, понеже не касае само кариера, постижения и статус в света “там отвън”. Този последен от ъгловите домове отразява и едно много особено измерение на майката и майчиния архетип. Той е майката като придаваща форма и майката като физически свят. Когато едно дете се появява на бял свят, майчината физическа реалност оформя параметрите на вселената. Физическата майка и материалният свят са едно и също нещо.
Границите на майчиното тяло и пределите на майчините правила формират основата на нашите възприятия за граници и предели на обитавания от нас земен свят и като ги проецираме върху света, после се залавяме с опити да им придадем плът под формата на “кариера”.
Всяко дете се сблъсква с индивидуален архетипен компонент у личната майка, очевидно олицетворен от нея. Този компонент по-късно оцветява индивидуалното възприятие за очакванията ни към по-големия свят и за това как трябва да се представяме, за да успеем в живота. То е един вид наследство, но не е обективен портрет на майката. По-скоро представлява портрет на нещо, което изпитваме първо във връзката с майката и по-късно в усилията си да се утвърдим като независими възрастни в един свят, пълен с ограничения и правила.
Въпросите, отразени от нашите планети в 10-ти дом, очертават представите ни за мястото ни в обществото, приноса, който имаме, социалните каузи, които защитаваме или срещу които се борим, и персоната, която възприемаме. Не поведението на личната майка, а по-скоро митичният образ, който тя въплъщава за детето, господства над нашите възприятия. Материалните цели, които гоним, по този начин са дълбоко свързани с нашите ранни изживявания на майчините граници.
Нептун в 10-ти дом може да възприема света като концентрационен лагер за онези, които се нуждаят от спасение. Майката в подобни случаи изглежда на детето си като жертва, безусловно любяща и незаслужено понасяща житейската несправедливост и болка. Това е mater dolorosa, чиито сълзи изчистват греховете на човечеството и чието страдание изисква вярност и доживотна отплата. Ако този образ по-късно се пренесе върху света, светът изглежда пълен с нещастия. Затова Нептун в 10-ти дом често бива притеглен към оказващите помощ професии като средство да се придаде форма на архетипния модел. Но Нептун в 10-ти дом може да възприема майката и като хистерична – зиналата паст на голямата риба, която, по думите на Александър Велики, изисква прекалено висок наем за девет месеца квартира.
Майката може да проявява характерните психологически трудности на Нептун, все още неизплувала от водите на утробата. Тя може да е недооформена като индивид, опитваща се да живее за и чрез детето си. Нептуновата идеализация и копнеж за сливане може да съществуват в майката и детето заедно. И двамата може да споделят една мечта за съвършен съюз, в който никаква самота и никакъв конфликт не могат да разрушат вечното блаженство на Рая. Удовлетворяването на майчините нужди и по-късно на нуждите на света представлява спасение. Границите са размити и детето може да се почувства призвано да бъде не само спасител, но и храна за рибите, родено, отгледано и след това погълнато.
Чувствителността на Нептун към неизречените майчини реплики може да се изрази спрямо колектива чрез друго любимо Нептуново призвание - света на сцената и екрана. В това participation mystique (фр. мистично сливане) между изпълнител и публика Нептун в 10-ти дом може да възсъздаде състоянието на първоначално сливане, извличайки препитание от положителния отзвук и изпитвайки дълбоки чувства на загуба, тревога и отчаяние, ако публиката отхвърля приношението. Колективът така се превръща във въплъщение на източника, даващ живот със своята любов и одобрение, заплашващ живота със своя гняв. Нептун в 10-ти дом отразява дълбоко амбивалентна връзка с колектива, както и с личната майка. Превръщайки се в това, което “те” искат и от което “те” се нуждаят (което е същото като онова, което майката иска и от което тя се нуждае), Нептун в 10-ти дом обезпечава илюзията за безусловната любов. Все пак “многоглавият звяр”, както всеки римски император е знаел, е също толкова готов да се обърне срещу спасителите си, колкото и да ги боготвори.
Шекспир е посветил много от пиесите си на тази тема, в частност “Кориолан”. Нептун в 10-ти дом посредством актьорските си дарби може да изглежда бляскав и тайнствен пред публиката. Но също така той може да причини мъка чрез несъзнателна идентификация, отприщваща мита за жертвата-спасител в живота. Добър пример за това измерение на Нептун в 10-ти дом може да бъде открит в картата на принцесата на Уелс, изследвана в глава 8.
Ебертин споменава “странни цели”, както и “постигане на целите по нечестни начини” (Ебертин, “Съчетаване на звездните влияния”, стр.51). Поради Нептуновата пасивност и безпомощност човек може да чувства, че напредъкът му в живота не е в собствените му ръце. Една фаталистична нагласа може да съпътства всяко усилие да се планира бъдещето и индивидът може да бъде носен от една работа към друга работа, мотивиран не отвътре, а от това каква помощ се търси чрез посредническата борса на другите. Така човек става малко дете, доволно от това да осъществява майчините амбиции и очаквания, петимно да угоди, но неизпитващо никакъв вътрешен стимул да направи независим избор.
За някои с Нептун в 10-ти дом призванието е по-скоро необходимост отколкото избор, продиктувана от несъзнателна принуда, която, независимо дали се тълкува като инфантилна, духовна или като съчетание на двете, не би допуснала друга възможност. Други с Нептун в 10-ти дом изживяват света като необятен, смущаващ и изумителен и не притежават в достатъчна степен “Аз”, за да изявят претенция, основана на съзнателна воля. Така Нептун в 10-ти дом може да се превърне в жертва на обществото, “неудачник” в живота – не поради липса на способности, а заради един скрит мазохизъм, предпочитащ мъченичеството пред заявената идентичност. В такива случаи човек може съзнателно да се чувства измъчван от потиснически обществени сили (консервативно правителство, патриархални нагласи, капитализъм или други типични капани на Сатурновите проекции) и да очаква новото хилядолетие, когато грешните ще получат възмездие и кротките ще наследят земята.
Ако човек се идентифицира с обявен извън закона модел на жертвата-спасител (каквито са повечето месии в контекста на социалната им среда), тогава може да почувства, че е необходима измама, за да се постигне въобще нещо. Може да е налице неотложна нужда за него не само да действа подмолно, но и да бъде разкрит. Възможно е индивидът да бъде несъзнателен архитект на средствата за своя провал, оставяйки небрежно улики или бивайки замесен от непочтен колега или бизнес партньор. Също е възможно допускането на презумпцията, че човек е “над” законите на обществото, в което живее.
Нептун в 10-ти дом понякога се асоциира със скандал. Твърде ярък пример за този род Нептунова саморазрушителност е Чък Бери, американският поп-композитор и изпълнител. Бери получи огромна популярност през 60-те и 70-те години на ХХ век чрез характерното музикално съчетание на хард рок и кънтри и уестърн с такива хитове като “Мейбълин” и “Джони Би Гууд”. Той имаше дори още по-голям успех с два филма – “Go, Johnnie, Go” и “Let The Good Times Roll” и спечели награда “Грами” през 1984 г.
В рождената му карта Нептун е разположен в Лъв в 10-ти дом, в секстил със Слънце в 12-ти дом, формиращ тау-квадрат чрез квадратури със Сатурн в 1-ви дом и с Марс в 7-ми дом. На 18-годишна възраст влязъл в затвора за кражба на кола, а през 1962 г., когато бил на 36 години, бил осъден на нови три години лишаване от свобода за наемане на 14-годишна проститутка в противоречие с щатския закон. После излежал още четири години в затвора за неплащане на 108 000 щатски долара данък общ доход, а през 1988 г. бил обвинен за това, че пребил един от поддържащите си певци. Каквото и да е сполитало Чък Бери, славата и късметът не го изцерявали. Естеството на неговата кариера чудесно подхожда на неговия Нептун в 10-ти дом, понеже той бе част от един изключителен пантеон от преуспяващи поп-певци, осъществили мечтите на цяло поколение. Все пак той сам постави в ръцете на закона аргументите за своето собствено преследване. Възможно е рождената му конфигурация Нептун-Марс-Сатурн да се е проявила в този натрапчив модел, с ролята на Сатурн, изиграна от полицията, и ролята на Марс, изиграна от неговото собствено неконтролируемо насилие.
Нептун в 10-ти дом би могъл да е благородно вдъхновен да служи на колектива или пък може да е дяволски инспириран да мами колектива. Възможно е също да прави по малко от двете. Нептун в 10-ти дом никога не губи дарбата на лицемер. Човек може да не е особено нептунианец в други отношения, но светът ще проецира Нептун спрямо индивида, защото индивидът проецира Нептун спрямо света. Обикновено е налице елемент на participation mystique в професионалния и обществен живот на индивида и елемент на драма в ролята, която той или тя играе в очите на света.
Това може не винаги да е големият свят – не всеки с Нептун в 10-ти дом е “известен”, но има склонността да бъде забелязван поради магическото качество на огледално отразяване, което активизира въображението на онези, които не познават лицето добре. При по-близък контакт тази мистерия е възможно да изчезне. Онези с Нептун в 1-ви и 7-ми дом са, които остават неуловими дори и в близки отношения.
Но независимо дали Нептун в 10-ти дом привлича клевети или боготворене, той притежава огромна атрактивна сила поради мощния си интуитивен поглед навътре в дълбоките трептения на колектива. В ръцете на относително съзнателен индивид, достатъчно самоосъзнат, за да не се идентифицира с митичното представление, играещо се на обществената сцена, тази атрактивна мощ може да бъде поставена в служба на велико добро за обществото или поне на огромна наслада, предлагана чрез проявата на творчески талант.
Ала необходимата съставка на самоосъзнатостта може да се появи само след честно изправяне пред темите за спасението, обграждащи връзката с майката. Без това проникновение Нептун в 10-ти дом може да стане жертва на вътрешни и външни колективни сили, над които индивидът наистина няма контрол.
Няма коментари:
Публикуване на коментар