Прочетете стенограмата:
Според очевидци мъж на име Исус Христос демонстрира властта си над смъртта. Те ни казват, че след като умрял на кръст и бил погребан, Исус внезапно им се явил жив на третия ден. Тогава той е бил видян от други последователи, включително 500 души за един повод.
Скоро навсякъде се разнесе слух, че Исус е възкръснал от мъртвите. Но може ли възкресението на Исус просто да бъде 2000-годишна легенда? Или се основава на проверими исторически доказателства?
Ако Исус не възкръсна от мъртвите, тогава основата за християнската вяра завинаги ще бъде разрушена.
Исус предсказва собствената си смърт и възкресение
Седемстотин години преди Христос пророк Исая беше писал за бъдещ Месия, който ще страда и ще умре за нашите грехове, но по-късно ще бъде възстановен за живот.
Като повтаря пророчеството в Исая 53, Исус твърди, че той е Месията, който ще бъде предаден, арестуван, осъден, оплют, бичуван и убит. Но след три дни по-късно той щеше да се върне към живот. (Виж Марк 10:33).
Всичко, което Исус учи и твърди, зависи от неговото възкресение от мъртвите. Ако Исус не стана, както обеща, неговото послание за прошка и надежда за вечен живот би било безсмислено. Исус подлагаше думите си на най-добрия тест на истината.
Ученият на Библията Уилбър Смит обяснява: „Когато каза, че ще възкръсне от мъртвите, на третия ден след като беше разпнат, Той каза нещо, което само глупакът би посмял да каже, ако очаква предаността на някой ученик - освен ако не е сигурен, че щеше да се издигне. "
И какво стана?
Ужасяваща смърт и тогава. . . ?
Точно както Исус предсказа, очевидци съобщават, че е предаден от един от учениците си Юда Искариот. Тогава в измислен процес под ръководството на римския управител Понтий Пилат той беше осъден, бичуван, ритан, оплюван, брутално бичен и накрая разпнат на дървен кръст.
Исус страдаше на кръста около шест часа. След това в 3:00 следобед Исус извика: „Готово е“ и умря. [2] Изведнъж небето потъмня и земетресение разтърси земята. [3]
Пилат искал да потвърди, че Исус е мъртъв, преди да позволи да бъде погребано разпнатото му тяло. И така, римски страж заби копие в страната на Исус. Сместа от кръв и вода, която е изтекла, според очевидци е била ясна индикация, че Исус е мъртъв. След като смъртта му беше удостоверена, тялото на Исус беше свалено от кръста, плътно обвито в лен и погребано в гробницата на Йосиф от Ариматея. След това римските стражи запечатали гробницата с голям камък и били под строги заповеди да наблюдават гробницата 24 часа в денонощието.
Учениците на Исус бяха толкова съкрушени от смъртта му на кръста, че избягаха за живота си, страхувайки се, че и те ще бъдат пленени и убити. Но тогава нещо се случи. . .
Според статия от Ню Йорк Таймс ,
„Малко след като Исус беше екзекутиран, последователите му бяха внезапно поцинковани от объркана и смущаваща група в хора, чието послание за живия Исус и идващото царство, проповядвано с риск за живота им, в крайна сметка промени империята. Нещо се случи ... Но точно какво? "
Скептикът изследва доказателствата
Английският журналист Франк Морисън вярва, че възкресението на Исус е митично и започва проучване на книга, доказваща неговия случай. Морисън искаше да разбере какво всъщност се случи, което промени последователите на Исус и започна движение, което оказа толкова дълбоко въздействие върху нашия свят.
Той осъзна, че има пет възможни обяснения:
- Исус всъщност не умря на кръста.
- Тялото на Исус беше откраднато.
- Учениците халюцинираха.
- Сметката е легендарна. Или,
- Наистина се случи.
Морисън започна търпеливо и безпристрастно да разглежда фактите, за да види къде ще го доведат.
1. Мъртъв ли беше Исус?
Морисън първо искаше проверка, че Исус е наистина мъртъв, когато е поставен в гроба. Той научи, че смъртта на Исус се счита за фактическа в продължение на почти 1800 години. След това преди около 200 години няколко скептици предположиха, че Исус не е умрял на кръста, а просто е загубил съзнание и е бил съживен от хладния влажен въздух на гробницата. Това стана известно като „теория на припадъка“.
Морисън се чудеше дали Исус можеше да оцелее на кръста. Той изследва както еврейската, така и римската съвременна история и открива следните факти в подкрепа на смъртта на Исус:
- Всички сметки потвърждават, че той е починал.
- Пилат потвърди, че е починал.
- По време на живота на очевидците никой не оспорва смъртта му.
- Светски и съвременни историци Лукиан [5] Йосиф Флавий [6] и Тацит [7] посочват смъртта му като фактическа.
Морисън се убеждава, че Исус е наистина мъртъв, факт, почти универсално приет като верен от доверени учени и историци.
Морисън заключава: „Това, че Исус Христос умря на кръста, в пълния физически смисъл на думата ... ми се струва една от сигурностите в историята.“ [8]
Но може би тялото на Исус е било откраднато?
2. Откраднато ли беше тялото на Исус?
Морисън се зачуди дали учениците са фалшифицирали историята за възкресението, като са откраднали тялото на Исус и след това твърдят, че е жив. Това би могло да бъде правдоподобно, ако гробницата се намираше в неясна зона, където никой нямаше да ги види.
Гробницата обаче принадлежала на известен член на съвета на Синедриона Йосиф от Ариматея. Тъй като гробницата на Йосиф е била на добре познато място и е лесно разпознаваема, всякакви мисли за Исус да бъде „изгубен в гробището“ ще трябва да бъдат отхвърлени.
Местоположението не само беше добре известно, но римляните бяха назначили пазачи да наблюдават гробницата 24 часа в денонощието. Това беше обучена охрана, състояща се от четири до 16 войници.
Бившият атеист и скептик Джош Макдауъл прекарва повече от седемстотин часа в проучване на доказателствата за възкресението. Макдауел отбелязва: „Римската гвардия е била ангажирана с дисциплина и те са се страхували от провал по никакъв начин.“ [9] Не би било възможно някой да се е подхлъзнал от охраната незабелязано и след това да премести камъка. И все пак камъкът беше отнесен, което позволи на очевидците да влязат в гробницата. И когато го направиха, тялото на Исус липсваше.
Ако можеше да се намери тялото на Исус, враговете му щяха бързо да изложат възкресението като измама. Том Андерсън, бивш президент на Калифорнийската асоциация на съдебните адвокати, обобщава силата на този аргумент:
„С толкова добре разгласено събитие, не мислите ли, че е разумно един историк, един очевидец, един антагонист да записва за всички времена, че е видял тялото на Христос? ... Мълчанието на историята е оглушително, когато става въпрос за свидетелството срещу възкресението. " [10]
И така, без никакви доказателства и с известна гробница, явно празна, Морисън прие, че тялото на Исус по някакъв начин е изчезнало от гроба.
Може би учениците просто халюцинираха и само мислеха, че виждат Исус?
3. Учениците халюцинираха ли?
Морисън се чудеше дали учениците може би са били толкова емоционално разстроени, че са халюцинирали и са си представяли възкресението на Исус.
Психологът Гари Колинс, бивш президент на Американската асоциация на християнските съветници, обяснява, че „Халюцинациите са индивидуални прояви. По своята същност само един човек може да види дадена халюцинация наведнъж. Със сигурност не са нещо, което може да се види от група хора. " [11]
Халюцинацията дори не е отдалечена възможност, според психолога Томас Дж. Торбърн. „Абсолютно немислимо е ... петстотин души със средна здравина на ума ... да изпитват всякакви чувствени впечатления - визуални, слухови, тактически - и че всички тези ... преживявания трябва да почиват изцяло върху ... халюцинация.“ [12]
Тогава теорията за халюцинациите изглежда е поредният задънена улица. Какво друго би могло да обясни възкресението?
4. Просто легенда ли е?
Някои неубедени скептици приписват историята за възкресението на легенда, започнала с едно или повече хора, които лъжат или мислят, че са видели възкресения Исус. С течение на времето легендата щеше да расте и да бъде украсявана, докато се предаваше. ? Но има три основни проблема с тази теория.
- Легендите просто не се развиват, докато множество очевидци са живи, за да ги опровергаят. Един историк от древен Рим и Гърция, А. Н. Шервин-Уайт, твърди, че новините за възкресението се разпространяват твърде рано и твърде бързо, за да е легенда. [13] Дори скептичните учени признават, че християнските химни и вероизповедания са били рецитирани в ранните църкви в рамките на две до три години от разпъването на Исус. [14]
- Легендите се развиват чрез устна традиция и не са подкрепени със съвременни исторически документи. И все пак Евангелията са написани в рамките на три десетилетия след възкресението. [15]
- Теорията на легендата не обяснява адекватно нито празната гробница, нито пламенното убеждение на апостолите, че Исус е жив. [16]
Оригиналното предположение на Морисън, че разказът за възкресението е митичен или легендарен, не съвпада с фактите.
И така, какво всъщност се случи?
5 . Наистина ли се е случило възкресението?
След като елиминира основните аргументи срещу възкресението на Исус поради несъответствието им с фактите, Морисън започна да се пита: „Наистина ли се случи?“ Вместо да търси доказателства срещу възкресението на Исус, той се чудеше колко силен е случаят за действителното му възникване. Изпъкнаха няколко факта.
Жените на първо място
Всеки разказ на очевидци съобщава, че Исус внезапно се явява телесно на своите последователи, първо на жените. Морисън се чудеше защо конспираторите правят жените централно място в заговора. През първия век жените практически не са имали права, личност или статут. Морисън разсъждава, че конспираторите биха изобразили мъжете, а не жените, като първите, които виждат Исус жив. И все пак четохме, че жените са го докосвали, говорили са с него и са били първите, които са открили празната гробница.
Множество очевидци
Учениците твърдят, че са виждали Исус повече от десет отделни случая. Казват, че той им показал ръцете и краката и им казал да го докоснат. Той се храни с тях и по-късно, по един повод, се появи жив на повече от 500 последователи.
В Кесария Петър разказа на тълпата защо той и другите ученици са толкова убедени, че Исус е жив.
„Ние, апостолите, сме свидетели на всичко, което той е правил в целия Израел и в Йерусалим. Те го убиха, като го разпнаха, но Бог го възкреси три дни по-късно ... Ние бяхме тези, които ядоха и пиеха с него, след като той възкръсна от мъртвите. ” [17]
Морисън осъзна, че тези ранни наблюдения на възкръснал Исус от толкова много от неговите последователи биха били практически невъзможни за фалшифициране.
Тогава какво друго можеше да се случи?
Последователен до края
Докато Морисън продължава разследването си, той започва да изследва мотивите на последователите на Исус. Той разсъждава, че трябва да се е случило нещо необикновено, защото последователите на Исус престават да траурат, престават да се крият и започват безстрашно да заявяват, че са видели Исус жив.
Сякаш докладите на очевидците не бяха достатъчни, за да оспорят скептицизма на Морисън, той също беше объркан от поведението на учениците. Тези единадесет бивши страхливци изведнъж бяха готови да претърпят унижение, изтезания и смърт. Всички ученици на Исус, освен един, бяха убити като мъченици. Ако бяха взели тялото, щяха ли да жертват толкова много за лъжа? Случи се нещо, което промени всичко за тези мъже и жени.
Именно този значителен факт убеди Морисън, че възкресението трябва наистина да се е случило. Той призна, „Който стигне до този проблем, рано или късно трябва да се изправи пред факт, който не може да бъде обяснен ... Този факт е, че ... дълбоката убеденост дойде при малката група хора - промяна, която свидетелства за факта, че Исус е възкръснал от гроба. " [18]
Професор Й.Н.Д. Андерсън и автор на „Доказателства за възкресението“ се съгласява, „Помислете за психологическата абсурдност да си представите малка група победени страхливци, които се свиват в горната стая един ден и няколко дни по-късно се превръщат в компания, която нито едно преследване не може да заглуши - и след това се опитва да припише тази драматична промяна на нищо по-убедително от мизерната измислица ... Това просто няма да има смисъл. "
Защо спечели?
И накрая, Морисън беше объркан от факта, че „мъничко незначително движение успя да надделее над лукавата хватка на еврейското заведение, както и върху мощта на Рим. Той обяснява,
„В рамките на двадесет години искането на тези селяни от Галилея наруши еврейската църква ... За по-малко от петдесет години тя започна да застрашава мира на Римската империя. Когато сме казали всичко, което може да се каже ... ние сме изправени пред най-голямата загадка от всички. Защо спечели? “ [20]
С всички права, ако нямаше възкресение, християнството трябваше да измре на кръста, когато учениците избягаха за живота си. Но апостолите продължават да създават нарастващо християнско движение.
Каквото и да вярва човек за валидността на възкресението на Исус, очевидно „се е случило нещо“ след смъртта му, което е оказало трайно въздействие върху нашия свят. Когато световният историк Х. Г. Уелс беше попитан кой е оставил най-голямото наследство в историята, нехристиянският учен отговори: „С този тест Исус е на първо място“. [21]
Какво е това наследство? Нека разгледаме само някои от въздействието на Исус:
- Времето е белязано от раждането му, пр. Н. Е. - преди Христос; От н.е. - в годината на нашия Господ.
- За Исус са написани повече книги, отколкото за всеки друг човек.
- Създадени са около 100 велики университета за разпространение на неговото учение - включително Харвард, Йейл, Принстън, Дартмут, Колумбия и Оксфорд. [22]
- Учението на Исус, че всички хора са създадени еднакво, положи основите на правата на човека и демокрацията в повече от 100 страни. [23]
- Високата стойност, която Исус придаваше на всеки човек, независимо от пола или расата, накара последователите му да пропагандират правата на жените, както и да премахнат робството.
- Хуманитарни произведения като Червения кръст, World Vision, портмонето на Самарянин, Милосърдните кораби и Армията на спасението са основани от неговите последователи.
Заключение на изненадата
Като обърна скептицизма си, Морисън промени заглавието на книгата си на „ Кой премести камъка“ , което документира доказателствата, които го убедиха, че възкресението на Исус Христос е истинско историческо събитие.
Друг учен, който пише за доказателства за възкресението на Исус, е д-р Саймън Грийнлиф, основател на Харвардското юридическо училище. Greenleaf написа правилата за доказване, които все още се използват в нашата правна система днес. Прилагайки тези правила към събитията около смъртта на Исус, Грийнлиф заключи, че всяко честно жури ще произнесе присъда, че възкресението на Исус наистина се е случило. Както при Морисън, внезапната промяна в поведението на учениците го убеди. Той пише,
„За учениците би било невъзможно да продължат с убеждението си, че Исус е възкръснал, ако всъщност не са виждали възкръсналия Христос.“ [24]
Възкресението на Исус убеди учениците му, че той е Месията, който е умрял за нашите грехове. Той беше „единственият път към Бог“ и „възкресението и животът“.
Сега те знаеха, че единствено Исус има властта над живота и смъртта и те отдадоха живота си, провъзгласявайки го за възкръсналия Господ.
Въпреки че първоначално е бил скептик, ученият от Оксфорд CS Lewis обяснява как възкресението на Исус е уникално сред всички събития в човешката история.
„Беше се случило нещо съвсем ново в историята на Вселената. Христос беше победил смъртта. Вратата, която винаги е била заключена, за пръв път беше отворена с насилие. "
И така, какво означава възкресението на Исус за вас и мен днес?
Апостол Павел, който също първоначално е бил скептик към възкресението на Исус, обяснява въздействието му върху живота ни.
„Защото Христос напълно премахна смъртта и сега, чрез Евангелието, отвори за нас, хората, блестящите възможности на живота, който е вечен.“ —2 Тимотей 1:10, Филипс
С други думи, смъртта и възкресението на Исус ни отвориха вратата да имаме вечен живот с Христос. Но има пречка, която ни пречи да отидем в рая. Апостол Павел обяснява.
„Вие му бяхте врагове, отделени от него със злите си мисли и действия ...“ - Колосяни 1:21, NLT
Препятствието пред нас да имаме вечен живот с Христос е, че сме съгрешили и са се разбунтували срещу свят Бог. Въпреки че Бог ни обича извън нашето разбиране, неговата съвършена справедливост изисква заплащане за нашите грехове. Наказанието е смърт.
Мнозина се чудят защо всемогъщият, любящ Бог не може просто да ни прости, без да ни накаже за нашите грехове. Защо той изисква справедливост?
Представете си, че влизате в съдебна зала и сте виновни за убийство. Когато наближавате скамейката, осъзнавате, че съдията е вашият баща. Знаейки, че той те обича, веднага започваш да молиш: „Татко, просто ме пусни!“
Със сълзи на очи той отговаря: „Обичам те, синко, но аз съм съдия. Не мога просто да те пусна. "
Представяйки доказателствата срещу вас, той удря чукчето и ви обявява за виновен. Правосъдието не може да бъде компрометирано, поне не от съдия. Но тъй като те обича, той се оттегля от пейката, сваля халата и предлага да плати наказанието вместо вас. И всъщност той заема мястото ви в електрическия стол.
Това е картината, нарисувана от Новия Завет. Бог отстъпи в човешката история, в лицето на Исус Христос и беше разпнат на кръста за нас. Исус не е трето момче, което бива наказано за нашите грехове, а по-скоро е самият Бог. Казано по-откровено, Бог имаше два избора: да ни накаже за греха ни или сам да получи наказанието. В Христос той реши да плати наказанието за нас.
С други думи, съвършената справедливост на Бог е напълно удовлетворена от смъртта на неговия Син, Исус Христос. Всички наши грехове - независимо колко лоши са или са били - са напълно платени от кръвта на Христос. Павел пише,
„... но сега той те върна като свои приятели. Той е направил това чрез смъртта си на кръста в собственото си човешко тяло. В резултат на това той ви е довел до самото присъствие на Бог, а вие сте свети и непорочни, тъй като заставате пред него без нито една вина. “ - Колосяни 1:22, NLT
Но изчакайте малко, вие казвате: „Не трябва ли да правя добри дела, за да вляза в рая?“
„Не трябва ли да върша добри дела, за да вляза в рая?“
Тъй като вечният живот е дар от Бог, ти и аз не можем да направим нищо, за да спечелим пътя си към небето. Павел в писмото си до ефесяните обяснява удивителната Божия благодат.
„Защото по благодат сте спасени чрез вяра - и това не е от вас самите, това е Божият дар - не чрез дела, така че никой да не може да се похвали.“ —Ефесяни 2: 8-9, NIV
За да бъде наш подарък, трябва действително да го получим. Както всеки подарък, вие можете да изберете да приемете или отхвърлите извинението на Исус Христос за наказанието за вашите грехове. Това стана ясно от апостол Йоан.
„ Това е, което Бог ни каза: Бог ни даде вечен живот и този живот е в Неговия Син. Който има Сина, има живот, но който няма Божия Син, той няма живот. " —1 Йоан 5: 11-12, NCV
За да станеш християнин, трябва да положиш вярата си в смъртта на Исус заради греховете си на кръста и да се довериш на Неговото възкресение за твоя вечен живот. Това е избор, който вие сами трябва да направите. Никой друг не може да го направи вместо вас.
Трябва честно да признаете, че сте съгрешили и да искате прошката, която Исус Христос ви предлага. Апостол Йоан ни казва, че
„ Ако признаем свободно, че сме съгрешили, намираме Бог за напълно надежден. . . той прощава греховете ни и ни прави напълно чисти от всичко, което е зло ”. —1 Йоан 1: 9, Филипс
Йоан ни казва, че който приеме Исус Христос, става негово дете.
„И все пак на всички, които го приеха, на онези, които вярваха в неговото име, той даде право да станат деца на Бог“. —Йоан 1:12, NIV
Можете да приемете Исус точно сега, като го помолите да влезе във вашия живот и да прости греховете ви.
Ако никога не сте канили Исус в живота си, просто се помолете на следните думи. Но помнете, не са важни думите, които казвате, а отношението на сърцето ви.
„Скъпи Господи Исусе, благодаря ти, че умря за всичките ми грехове - минали, настоящи и бъдещи. Благодаря ти, че ми даде вечен живот. Приемам те като мой Спасител чрез вяра и те желая да бъдеш Господар на живота ми. Направи ме такъв човек, какъвто искаш да бъда. “
Ако сте поели този ангажимент към Исус Христос, той действително е влязъл във вашия живот. Той ще ви помогне да станете чисто новият човек, който той ви е създал. Той ви освобождава, за да изпитате живот със смисъл, цел и сила. И има още повече. . .
https://y-jesus.com/
Няма коментари:
Публикуване на коментар