Прочетете стенограмата:
Според очевидци, човек на име Исус Христос демонстрира своята власт над смъртта. Казват ни, че след като умрял на кръст и бил погребан, Исус изведнъж им се явил жив на третия ден. Тогава той беше видян от други последователи, включително 500 души само веднъж.
Скоро навсякъде се разнесе, че Исус е възкръснал от мъртвите. Но може ли възкресението на Исус просто да е 2000 -годишна легенда? Или се основава на проверими исторически доказателства?
Ако Исус не възкръсна от мъртвите, тогава основата на християнската вяра щеше да бъде унищожена завинаги.
Исус предсказва собствената си смърт и възкресение
Седемстотин години преди Христа пророк Исая беше писал за бъдещ Месия, който ще страда и ще умре за нашите грехове, но по -късно ще бъде възстановен към живота.
Повтаряйки пророчеството в Исая 53, Исус твърди, че той е Месията, който ще бъде предаден, арестуван, осъден, оплют, бичуван и убит. Но след три дни по -късно той щеше да се върне към живота. (Виж Марк 10:33).
Всичко, което Исус учи и твърди, зависи от възкресението му от мъртвите. Ако Исус не възкръсне, както обеща, посланието му за прошка и надежда за вечен живот би било безсмислено. Исус подлагаше думите си на последното изпитание за истината.
Ученият по Библията Уилбър Смит обяснява: „Когато каза, че ще възкръсне от мъртвите, на третия ден след като беше разпнат, Той каза нещо, което само глупак би посмял да каже, ако очакваше предаността на всички ученици - освен ако не беше сигурен, че Той щеше да се издигне. " [1]
И какво стана?
Ужасна смърт и след това. . . ?
Точно както Исус прогнозира, очевидци съобщават, че той е предаден от един от своите ученици, Юда Искариотски. След това в имитационен процес при римския управител Понтий Пилат той беше осъден, бичуван, ритан, плюн, брутално бит и накрая разпнат на дървен кръст.
Исус страда на кръста за около шест часа. След това в 3:00 следобед Исус извика: „Свършено е“ и умря. [2] Изведнъж небето потъмня и земетресение разтърси земята. [3]
Пилат искаше да се увери, че Исус е мъртъв, преди да позволи да бъде погребано разпнатото му тяло. Така римски страж забил копие в страната на Исус. Сместа от кръв и вода, която изтича, според очевидци, е ясна индикация, че Исус е мъртъв. След като смъртта му била удостоверена, тялото на Исус било свалено от кръста, здраво увито в лен и погребано в гробницата на Йосиф от Ариматея. След това римските стражи запечатаха гробницата с голям камък и бяха под строги заповеди да наблюдават гробницата 24 часа в денонощието.
Учениците на Исус бяха толкова съсипани от смъртта му на кръста, че избягаха за живота си, страхувайки се, че и те ще бъдат заловени и убити. Но тогава нещо се случи. . .
Според статия на New York Times ,
„Малко след като Исус беше екзекутиран, последователите му внезапно се превърнаха в объркана и смаяна група в хора, чието послание за живия Исус и идващото царство, проповядвано с риск за живота им, в крайна сметка промени империя. Нещо се е случило ... Но какво точно? ” [4]
Скептик изследва доказателствата
Английският журналист Франк Морисън вярва, че възкресението на Исус е митично и започва проучване за книга, доказваща неговия случай. Морисън искаше да знае какво всъщност се е случило, което промени последователите на Исус и започна движение, което оказа толкова дълбоко въздействие върху нашия свят.
Той осъзна, че има пет възможни обяснения:
- Исус всъщност не е умрял на кръста.
- Откраднато е тялото на Исус.
- Учениците халюцинираха.
- Сметката е легендарна. Или,
- Наистина се случи.
Морисън започна търпеливо и безпристрастно да изследва фактите, за да види къде ще го отведат.
1. Исус мъртъв ли беше?
Морисън първо искаше потвърждение, че Исус наистина е мъртъв, когато го поставят в гробницата. Той научи, че смъртта на Исус се смята за фактическа в продължение на почти 1800 години. Тогава преди около 200 години няколко скептици постулираха, че Исус не е умрял на кръста, а просто е загубил съзнание и е бил съживен от хладния, влажен въздух на гробницата. Това стана известно като „теория на припадък“.
Морисън се чудеше дали Исус би могъл да оцелее на кръста. Той изследва съвременната еврейска и римска съвременна история и открива следните факти, подкрепящи смъртта на Исус:
- Всички сметки потвърждават, че той е починал.
- Пилат потвърди, че е починал.
- По време на живота на очевидците никой не оспорва смъртта му.
- Светските и съвременни историци, Лукиан, [5] Йосиф Флавий, [6] и Тацит [7] цитират смъртта му като фактическа.
Морисън се убеди, че Исус наистина е мъртъв, факт, почти универсално приет като истинен от доверени учени и историци.
Морисън заключава: „Това, че Исус Христос умря на кръста, в пълния физически смисъл на термина ... ми се струва една от сигурностите на историята.“ [8]
Но може би тялото на Исус е откраднато?
2. Откраднато ли е тялото на Исус?
Морисън се зачуди дали учениците са фалшифицирали историята на възкресението, като са откраднали тялото на Исус и след това са твърдели, че е жив. Това би могло да бъде правдоподобно, ако гробницата беше в неясна зона, където никой нямаше да ги види.
Гробницата обаче принадлежи на известен член на Съвета на Синедриона Йосиф от Ариматея. Тъй като гробницата на Йосиф е била на добре познато място и лесно се разпознава, всяка мисъл за Исус е „изгубен на гробището“ ще трябва да бъде отхвърлена.
Не само мястото беше добре известно, но и римляните бяха назначили пазачи, които да наблюдават гробницата 24 часа в денонощието. Това беше обучено гвардейско подразделение, състоящо се от четири до 16 войници.
Бившият атеист и скептик Джош Макдауъл прекара повече от седемстотин часа в проучване на доказателствата за възкресението. Макдауъл отбелязва: „Подразделението на Римската гвардия беше отдадено на дисциплината и се страхуваха от провал по какъвто и да е начин.“ [9] Би било невъзможно някой да се подхлъзне незабелязано от пазачите и след това да премести камъка. И все пак камъкът беше оттъркан, което позволи на очевидци да влязат в гробницата. И когато го направиха, тялото на Исус липсваше.
Ако тялото на Исус можеше да бъде намерено, враговете му бързо щяха да разкрият възкресението като измамник. Том Андерсън, бивш президент на Калифорнийската съдебна адвокатска асоциация, обобщава силата на този аргумент:
„С толкова добре разгласено събитие, не мислите ли, че е разумно един историк, един очевидец, един антагонист да записва през цялото време, че е виждал тялото на Христос? ... Мълчанието на историята е оглушително, що се отнася до свидетелството срещу възкресението. ” [10]
И така, без доказателства и с известна гробница, явно празна, Морисън прие, че тялото на Исус по някакъв начин е изчезнало от гробницата.
Може би учениците просто халюцинираха и само си мислеха, че виждат Исус?
3. Халюцинираха ли учениците?
Морисън се чудеше дали учениците може би са били толкова емоционално разстроени, че са халюцинирали и са си представяли възкресението на Исус.
Психологът Гари Колинс, бивш президент на Американската асоциация на християнските съветници, обяснява, че „Халюцинациите са индивидуални явления. По самата си природа само един човек може да види дадена халюцинация в даден момент. Те със сигурност не са нещо, което може да се види от група хора. " [11]
Според психолога Томас Дж. Торбърн халюцинациите дори не са далечна възможност. "Абсолютно е немислимо ... петстотин души със средна здравина на ума ... да изпитат всякакви чувствени впечатления - визуални, слухови, тактилни - и всички тези ... преживявания да почиват изцяло върху ... халюцинации." [12]
Следователно теорията за халюцинациите изглежда е още една задънена улица. Какво друго би могло да обясни възкресението?
4. Само легенда ли е?
Някои неубедени скептици приписват историята на възкресението на легенда, която започва с едно или повече лица, които лъжат или мислят, че са видели възкръсналия Исус. С течение на времето легендата щеше да се разрасне и да бъде украсена, докато се предаваше. ? Но има три основни проблема с тази теория.
- Легендите просто не се развиват, докато няколко очевидци са живи, за да ги опровергаят. Един историк на древен Рим и Гърция, А. Н. Шервин-Уайт, твърди, че новината за възкресението се е разпространила твърде рано и твърде бързо, за да може да бъде легенда. [13] Дори скептично настроените учени признават, че християнски химни и вярвания са били рецитирани в ранните църкви в рамките на две до три години от разпъването на Исус. [14]
- Легендите се развиват чрез устна традиция и не се подкрепят със съвременни исторически документи. И все пак Евангелията са написани в рамките на три десетилетия след възкресението. [15]
- Теорията на легендите не обяснява адекватно нито празния гроб, нито горещото убеждение на апостолите, че Исус е жив. [16]
Първоначалното предположение на Морисън, че разказът за възкресението е митичен или легендарен, не съвпада с фактите.
И така, какво наистина се случи?
5 . Възкресението наистина ли се е случило?
След като премахна основните аргументи срещу възкресението на Исус поради тяхното несъответствие с фактите, Морисън започна да се пита „наистина ли се е случило?“ Вместо да търси доказателства срещу възкресението на Исус, той се чудеше колко силен е случаят за действителното му възникване. Изпъкнаха няколко факта.
Жените на първо място
Всеки разказ на очевидец съобщава, че Исус изведнъж се е появил телесно на своите последователи, на първо място жените. Морисън се чудеше защо заговорниците биха направили жените централни в заговора. През първия век жените на практика нямат никакви права, личност или статут. Морисън разсъждава, че заговорниците биха изобразили мъжете, а не жените, като първите, които виждат Исус жив. И все пак четем, че жените го докосвали, разговаряли с него и първи открили празната гробница.
Множество очевидци
Учениците твърдят, че са виждали Исус в повече от десет различни случая. Казват, че им показал ръцете и краката си и им казал да го докоснат. Той яде с тях и по -късно, веднъж, се явява жив на повече от 500 последователи.
В Кесария Петър каза на тълпата защо той и другите ученици бяха толкова убедени, че Исус е жив.
„Ние, апостолите, сме свидетели на всичко, което е направил в Израел и в Ерусалим. Те го убиха, като го разпънаха на кръст, но Бог го възкреси три дни по -късно ... Ние бяхме тези, които ядоха и пиха с него, след като той възкръсна от мъртвите. ” [17]
Морисън осъзна, че тези ранни наблюдения на възкръснал Исус от толкова много негови последователи биха били практически невъзможни за фалшифициране.
Тогава какво друго можеше да се случи?
Последователно до края
Докато Морисън продължи разследването си, той започна да изследва мотивите на последователите на Исус. Той разсъждава, че трябва да се е случило нещо необикновено, защото последователите на Исус престават да тъгуват, престават да се крият и започват безстрашно да обявяват, че са видели Исус жив.
Сякаш докладите на очевидците не бяха достатъчни, за да оспорят скептицизма на Морисън, той също беше объркан от поведението на учениците. Тези единадесет бивши страхливци изведнъж бяха готови да понесат унижение, изтезания и смърт. Всички ученици на Исус освен един бяха убити като мъченици. Ако бяха взели тялото, щяха ли да жертват толкова много за лъжа? Случи се нещо, което промени всичко за тези мъже и жени.
Този важен факт убеди Морисън, че възкресението трябва да се е случило наистина. Той призна: „Който и да стигне до този проблем, рано или късно трябва да се сблъска с факт, който не може да бъде обяснен ... Този факт е, че ... дълбоко убеждение дойде в малката група хора - промяна, която свидетелства за факта, че Исус е възкръснал от гроба. " [18]
Професор JND Anderson и автор на „Evidence for the Resurrection“ се съгласяват: „Помислете за психологическия абсурд да си представите малка група победени страхливци, които един ден се свиват в горна стая и няколко дни по -късно се превръщат в компания, която никакво преследване не може да заглуши - и след това да се опитаме да припишем тази драматична промяна на нищо по -убедително от жалка измислица ... Това просто няма да има смисъл. " [19]
Защо спечели?
И накрая, Морисън беше объркан от факта, че „едно незначително незначително движение успя да надделее над лукавата хватка на еврейското истеблишмънт, както и над мощта на Рим. Той обяснява,
„В рамките на двадесет години претенцията на тези галилейски селяни беше нарушила еврейската църква ... За по -малко от петдесет години тя започна да застрашава мира на Римската империя. Когато сме казали всичко, което може да се каже ... ние сме изправени пред най -голямата загадка от всички. Защо спечели? " [20]
По всички права, ако нямаше възкресение, християнството трябваше да изчезне на кръста, когато учениците избягаха за живота си. Но апостолите продължиха да създават нарастващо християнско движение.
Каквото и да вярвате за валидността на възкресението на Исус, очевидно „нещо се е случило“ след неговата смърт, което е оказало трайно въздействие върху нашия свят. Когато световният историк Х. Г. Уелс беше попитан кой е оставил най-голямото наследство в историята, нехристиянският учен отговори: „Чрез това изпитание Исус стои на първо място“. [21]
Какво е това наследство? Нека да разгледаме само някои от въздействието на Исус:
- Времето е белязано от неговото раждане, пр.н.е.– преди Христа; Н.е. - в годината на нашия Господ.
- За Исус са написани повече книги, отколкото за всеки друг човек.
- Около 100 големи университета са създадени за разпространение на неговото преподаване - включително Харвард, Йейл, Принстън, Дартмут, Колумбия и Оксфорд. [22]
- Учението на Исус, че всички хора са създадени равни, постави основата за правата на човека и демокрацията в повече от 100 страни. [23]
- Високата стойност, която Исус дава на всеки човек, независимо от пола или расата, кара последователите му да насърчават правата на жените, както и да премахнат робството.
- Хуманитарни произведения като Червения кръст, World Vision, Портмонето на самарянин, Корабите на милостта и Армията на спасението са основани от неговите последователи.
Изненадващо заключение
В обрат на скептицизма си, Морисън промени заглавието на книгата си на „ Който премести камъка“ , което документира доказателствата, които го убеждават, че възкресението на Исус Христос е истинско историческо събитие.
Друг учен, който пише за доказателства за възкресението на Исус, е д -р Саймън Грийнлиф, основател на Харвардския юридически факултет. Грийнлиф написа правилата за доказателства, които все още се използват в нашата правна система днес. Прилагайки тези правила към събитията около смъртта на Исус, Грийнлиф стигна до извода, че всяко честно жури ще постанови присъда, че възкресението на Исус наистина се е случило. Както при Морисън, именно внезапната промяна в поведението на учениците го убеди. Той пише,
„Би било невъзможно учениците да продължат с убеждението си, че Исус е възкръснал, ако всъщност не бяха видели възкръсналия Христос. [24]
Възкресението на Исус убеди учениците му, че той е Месията, който е умрял за нашите грехове. Той беше „единственият път към Бога“ и „възкресението и животът“.
Сега те знаеха, че само Исус има властта над живота и смъртта, и те отдадоха живота си, като го обявиха за възкръсналия Господ.
Въпреки че първоначално е бил скептик, ученият от Оксфорд CS Люис обяснява как възкресението на Исус е уникално сред всички събития в човешката история.
„Случи се нещо напълно ново в историята на Вселената. Христос победи смъртта. Винаги заключената врата беше за първи път принудително отворена. " [25]
И така, какво означава възкресението на Исус за вас и мен днес?
Апостол Павел, който също първоначално е бил скептик към възкресението на Исус, обяснява влиянието му върху живота ни.
„Защото Христос напълно премахна смъртта и сега, чрез Евангелието, отвори за нас хората блестящите възможности на вечния живот.” - 2 Тимотей 1:10, Филипс
С други думи, смъртта и възкресението на Исус ни отвориха вратата да имаме вечен живот с Христос. Но има пречка, която ни пречи да отидем на небето. Апостол Павел обяснява.
„Вие бяхте негови врагове, отделени от него със злите си мисли и действия ...“ ( Колосяни 1:21, NLT
Препятствието да имаме вечен живот с Христос е, че съгрешихме и се разбунтувахме срещу светия Бог. Въпреки че Бог ни обича извън нашето разбиране, неговата съвършена справедливост изисква заплащане за нашите грехове. Наказанието е смърт.
Мнозина се чудят защо всемогъщият, любящ Бог не може просто да ни прости, без да ни накаже за греховете ни. Защо иска справедливост?
Представете си, че влизате в съдебна зала и сте виновни за убийството. Докато се приближавате до скамейката, разбирате, че съдията е вашият баща. Знаейки, че той те обича, веднага започваш да молиш: „Татко, просто ме пусни!“
Със сълзи на очи той отговаря: „Обичам те, синко, но аз съм съдия. Не мога просто да те пусна. "
Представяйки доказателства срещу вас, той удря молотката и ви обявява за виновен. Правосъдието не може да бъде компрометирано, поне не от съдия. Но тъй като те обича, той слиза от пейката, сваля халата и предлага да плати наказанието вместо теб. И всъщност той заема вашето място в електрическия стол.
Това е картината, нарисувана от Новия Завет. Бог слезе в човешката история, в лицето на Исус Христос, и беше разпнат на кръста за нас. Исус не е бичуващо момче от трета страна, наказвано за нашите грехове, а по-скоро той е самият Бог. По -ясно казано, Бог имаше два избора: да ни накаже за греха ни или сам да получи наказанието. В Христос той реши да плати наказанието вместо нас.
С други думи, съвършената Божия справедливост е напълно удовлетворена от смъртта на неговия Син, Исус Христос. Всички наши грехове - без значение колко тежки са или са били - са напълно платени от кръвта на Христос. Павел пише,
„... все пак сега те върна като свои приятели. Той е направил това чрез смъртта си на кръста в собственото си човешко тяло. В резултат на това той ви е довел в самото Божие присъствие и вие сте свети и безупречни, докато заставате пред него без нито една вина. ” - Колосяни 1:22, NLT
Но почакай малко, казваш: „Не трябва ли да върша добри дела, за да вляза в рая?“
https://y-jesus.com/