четвъртък, 23 юли 2020 г.

ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ТВОРЧЕСТВО В НАТАЛНАТА КАРТА 2 част


ПОДРАЖАНИЕТО КАТО ЕТАП НА РАЗВИТИЕ НА ТВОРЧЕСКИТЕ СПОСОБНОСТИ

„Изследванията.. показаха, че развитието на креативността преминава като минимум през две фази.
Първата фаза… В това време подражанието на детето на значим възрастен като креативен образец вероятно е основният механизъм за формирането на креативността.
Втората фаза… Юношата и девойката определят за себе си „идеалния образец“, на който се стремят да подражават (дори отъждествявайки се с него). Втората фаза завършва с отрицание на собствената подражателна продуктивност и с отрицание на бившия вече „идеал“. Индивидът или завинаги се задържа във фазата на подражание, или преминава към оригиналното творчество (пак там, стр. 63)“
„подражанието е психологически механизъм на креативността и се базира върху изначалното (поне около 3-5г.) развито въображение, речевите способности и чувството за форма. Подражанието е необходимо, за да може да се овладее културно закрепеният начин за творческа дейност“.(пак там, тр. 66)

Ще изброим по отделно най-важните черти на характера, които са присъщи на творческите личности, като  ги разделим на групи:

Първа група:
1.- автономност на поведението;
2.- не се поддава на натиск на социалното обкръжение, но не е инат;
3.- личното му мнение е по-важно от социалните стандарти;
4.- независим, не се  поддава лесно на внушения, не се поддава на групов натиск;
5.- има смелост да остане независим в своите съждения и постъпки;
6.- убеденост във важността на своето дело;
7.- персонална въвлеченост в процеса.
Група 1 говори за изтъкнато, подчертано Слънце в хороскопа.

Втора група:
1.- прекалено независими в съжденията си;
2.- нямат почитание към условностите и авторитетите;
3.- прекалено развито чувство за хумор и умение да намери смешното в необикновени ситуации;
4.- възприемчив към всичко ново;
5.- не се страхува от непознати и неочаквани ситуации;
6.- нетипично, от гледна точка на повечето хора, поведение;
7.- има готовност да приеме всякакво непредвидено предизвикателство.
Група 2 сочи за наличие на подчертан Уран в картата.

Трета група:
1.- висока мотивация за постигане на целите;
2.- надежда за успех;
3.- може дълго време да се занимава с едно и също дело, без да има гаранция, че ще постигне успех в това.
Група 3 сочи за изявен Юпитер в картата.

Четвърта група:
1.- отсъствие на страх пред провал;
2.- не са прекалено ангажирани с реда  и организацията на работата.
Група 4 сочи за Сатурн, който не потиска. Тоест Слънцето, възможно и Луната, са по-силни от Сатурн.

Пета група:
1.- развито естетическо чувство;
2.- търпимост към другите хора.
Група 5 сочи за изявена Венера или изявен Нептун.

Шеста група:
1.- високо ниво на интелект;
2.- пластичност на мисленето.
Група 6 сочи за изявен Меркурий в картата в силни съчетания с висши планети.

Седма група:
1.- в по-голяма степен темпераментен и тревожен;
2.- не е склонен към конфронтация, не е агресивен.
Група 7 говори за общо ниво на развитие, но може да сочи и за подчертани женски планети в хороскопа.

Високото ниво на интелект говори за това, че Меркурий трябва да има силна и активна позиция.
Изявената способност към подражание на първия етап на  формирането на творческа личност говори за това, че в картата би следвало да бъдат изтъкнати Луната и Нептун.
Развитото естетическо чувство говори за активното участие на Венера и Нептун.
И другите характеристики на творческия процес, особено ролята на безсъзнателното, еднозначно посочва активното проявление на  висшите планети и/или Луната.  Но особено посочва активността на Уран. Ако още се вземат характеристики от група 2, може да се твърди, че без активното участие на Уран не може да има творчески процес.
Но активните висши планети трябва задължително да се съчетават в картата със силна и позитивна Слънчева и Юпитерианска мотивация. Иначе, вместо творческа дейност ще възникне дейност разрушителна: „Ако … човек не е подготвен за творчеството, той се срива в областта на разрушението. Както творчеството, така и разрушението са спонтанни, безкористни и самопотискащи. Това не е целенасочена дейност, а спонтанно проявление на човешката същност“ (пак там, стр. 60-62).

Като цяло излиза голям набор от планети: Меркурий, Венера или Нептун, Луна или Нептун, Слънце, Юпитер, Уран. Тоест, като минимум шест планети и всички те трябва да участват активно и силно във формирането на характера. Както и Сатурн, който не потиска.

КАКВО КАЗВАТ ПО ТЕМАТА ОКУЛТИСТИТЕ?

Руският литературовед, поет и преводач Анатолий Александрович Якобсон на своите занятия по време на литературния кръжок в училище №2 веднъж казал: „при поет от средно ниво задължително има две-три велики произведения, иначе той не е поет. Но при великия поет почти всички са такива“. Това означава, че човека от съзидателния план на живота рядко могат да го посещават творчески състояния. Но творческите хора пребивават в тези състояния по време на своята работа постоянно.
Това повдига въпроса за нивото на развитие на човека. Окултният поглед върху темата за творчеството е близък до този на психолозите: творчеството е свързано с определен тип енергии. Ще ги наречен творчески.
Потенциално те присъстват във всеки човек, но да се възползва от тях човек може, само ако е постигнал определено ниво на битието. Творческите енергии могат да се проявят както в човека, който е близък по нивото на своето битие до творческото ниво, но това е голяма рядкост.

Тоест, творческият човек е такъв, който е постигнал в своето развитие творческото ниво. С други думи – способността към творчество се определя от нивото на развитие.

Ще опитаме да опишем тези нива.

Както виждаме, една от най-важните съставляващи на творческата личност е особеният характер на мотивация.
Можем да обособим няколко основни нива на личността в съответствие с водещата мотивация.

Спящата душа 

Отсъства мотивация за постигане на нещо, за ръст. Човекът е част от социалната среда, в която е потопен. Личността не е развита. Най-високата мотивация в тази група е „да не изоставам от другите“.
Подгрупа на първата група – Homo Ludens (по Хьойзинха) - „човекът, който играе“. Животът като едно голямо развлечение. Търсене на приятното или интересното прекарване на времето.

Пробуждане на обективния ум 

Стремеж към постигане на нещо, към ръст в сатурново – юпитериански смисъл: да постигнеш нещо в очите на социума, в системата на ценности, която обществото предлага. Личността още не е формирана, но започва да го прави.
Първите три категории може да се обозначат като „Потребители“. Първата – пасивен потребител или неутрален. Втората и третата – активен потребител.

Съзиждащ човек

Личността е формирана. Възниква и се превръща във водеща потребност от самореализация и мотивация към съзидателна дейност. От потребител човек се превръща в Съзидател.  Започва да се формира индивидуалността.

Творчески човек

Индивидуалността е почти формирана или изцяло сформирана. Творчеството се превръща във водеща потребност. На основата на съзидателната мотивация израства творческата активност. Това е съществен момент: както се вижда от предишния, творчеството не може да се прояви, ако  не е формирана съзидателната мотивация.

Развиващият се човек 

Водеща става потребността от развитие.

6.Съвършеният човек. Този пункт е въведен, само за да се направи класификацията пълна. Ние твърде малко можем да кажем за потребностите на това ниво на развитие.
Следва да се отбележи, че водещата мотивация не отрича наличието на мотивация, която е от по-ниско ниво. И обратното, индивиди от по-ниско ниво могат понякога да се изкачват до по висока мотивация (най-често под влиянието на високо развита личност или на внезапно възникнало силно чувство). Но това се случва крайно рядко, като те остават на това ниво много за кратко. Развитието не се определя от нивото, на което индивидът може да попадне за момент, като на гости, а от нивото, на което постоянно живее и откъдето може понякога и дори често да слиза на по-ниски нива.

РАЗВИТИЕТО

Следва да се споменат няколко думи за развитието. Необходимо е да се различава развитието от ръста. Ръстът е проявление на вродени възможности на индивида. Развитието е поява на нови възможности, повишаване степента на свобода, усложняване на структурата. Потребността от развитие и развитието като смисъл на живота станаха в достатъчна степен разпространени едва в европейската култура. Индивидът сам за себе си не формулира задължително подобна потребност, именно като тази да се развива.

Тя може да бъде формулирана като стремеж към идеала, към съвършенството, жажда за познание, стремеж към висшата истина в изкуството и в науката, но във всички случаи това се проявява като стремеж да надскочиш самия себе си и готовност към вътрешно усилие. На нея съответства вярата във възможността да постигнеш това, което желаещ, както и устремеността към бъдещето.
Това несъмнено е потребност на духа и астрологично представлява ураническа потребност. Нито една планета, освен Уран, не задава подобна потребност от вътрешно развитие. При това, задължително присъства особено чувство за отговорност за собствения живот. Това чувство принципно отличава петото и шестото ниво от по-ниските. На всички предишни нива господства възглед за живота като свое притежание, с него може да се разпореждаш по свое усмотрение.
На творческото ниво за първи път започва да се появява нов възглед за живота: индивидът усеща, че е отговорен пред нещо по-висше за това как и за какво той използва своя живот. Човекът осъзнава или само интуитивно усеща, че животът му по определен начин е свързан с висшия живот и той, в една или друга степен, е проводник на висши влияния.
Този поглед върху своя живот преобладава на шестото ниво.
Древните гърци смятали, че човек е създаден, за да може боговете през него да слизат на Земята. С други думи, човекът е призован да бъде проводник на Божественото творчество. Това означава, че своето истинско призвание той започва да реализира само от петото, творческото ниво.
Първото принципно различие на човека от животното възниква на четвъртото ниво, но тук все още доминира авторското чувство, чувството за собственост върху „своя“ продукт. Това е кръстопътят, който предопределя възможността за преход  на следващото ниво.
И така, може да се направи следният извод: Индивидът израства до нивото на човек, само когато в него започне да доминира двойката Слънце-Уран като ядно на личността и като водеща потребност. Слънцето е основата на съзиданието, а Уран е основата на творчеството.
Тук е много важно да се отдели случаят, когато Уран определя водещата мотивация, от този, когато определя водещите способности. Във втория случай може да се сформира способен програмист или физик с мотивация на потребител.
Хората от пето и шесто ниво (а може би само от шесто) можем да наречем Homo Uranian- Ураническият човек. А ако се сещате, на гръцки уранос (ουρανός) е небеса, тогава се получава още и Небесен човек.

ЗАБЕЛЕЖКА

В текста се използваха изрази: „активни планети“, „обособени, изтъкнати планети“. Тези понятия отчасти са сходни с обикновеното астрологично понятие „силни планети“. Но има и съществени разлики. В дадения доклад няма възможност подробно да се разгледа тази тема. Засега ще се ограничим с определението, че тези планети оказват доминиращо влияние върху структурата на личността.

Превод от руски: Иванова К.

http://uraniabg.com/

Няма коментари:

Публикуване на коментар