Първоначалният човек, роден по Божи образ и подобие, е микрокосмос, малък свят - копие на големия божествен свят. Но в сегашното си състояние, от този първоначален човек е останал само намиращият се в центъра на микрокосмоса първообразен атом (праатом, духовно ядро, духовна искра), едно семе от божествената природа, и то в латентно състояние.
На негово място се изявява седморната личност, която има за задача да възстанови микрокосмоса в първоначалното му състояние.
По-голямата част от хората обаче не разбират и не осъзнават тази своя задача. Те живеят за себе си - един егоцентричен живот, който накрая приключва, защото личността и нейната душа са смъртни.
По този начин сегашният човек е двойствено същество - безсмъртен според духовното си ядро и смиртен според личността, която се изявява в микрокосмоса. Много хора живеят предимно от смъртната си диалектична природа, която е чисто анималистична, животинска. Защото по природа личността е едно малко по-издигнато от животното същество.
ДВАНАДЕСЕТТЕ ФУНДАМЕНТАЛНИ ПОРОКА
Всяко природнородено същество, освен чисто анималистичното си поведение, притежава и дванадесет фундаментални порока:
1. незнание, илюзия и заблуда (липса на истинско познание и себепознание, за разбиране на смисъла на човешкото съществуване);
2. мъка и страдание (липса на истинска радост);
3. невъздържаност (липса на търпение, смирение, хармония);
4. страстно желание, влечението, инстинктът (липса на по-възвишени желания, които излизат извън всичко в този свят);
5. несправедливост (липса на справедливост);
6. алчност (липса на скромност, щедрост, отзивчивост);
7. лъжа и измама (липса на истинност);
8. завист (липса на истинско приятелство);
9. лукавство и подлост (липса на искреност и честност);
10. гняв (липсва на спокойствие и мир);
11. безразсъдство и неразумност (липса на истинска мъдрост);
12. злоба (липса на любов към всичко и всички).
Може би сте шокирани от това изброяване, но това е фундаменталната природа на човека от този паднал свят. Тези фундаментални пороци се срещат във всички нас без никакво изключение. Разбира се, в нас някои от тези пороци може да не са силно изразени и да смятаме, че не ги притежаваме. Но истината е, че ако един или друг от пороците изчезне на заден план, другите обикновено се появяват с двойна сила.
ДВАНАДЕСЕТТЕ ДОБРОДЕТЕЛИ
тели), които са техните противоположности. Тези качества обаче идват от духовното ядро и са спомен за някогашното чисто състояние на микрокосмоса. Личността усеща този импулс към доброто и се опитва да го реализира в този свят. Но като потиска един порок всъщност засилва друг. Единственият начин да се справим с тези пороци е трансфигурацията, защото тогава нашето същество тотално се променя и може да се каже, че вече не е от този свят. Когато чрез трансфигурацията микрокосмосът започне да се възстановява в първоначалното си състояние, тогава чрез Духовната душа отново се възвръщат дванадесетте добродетели. Т.е. тези пороци могат да бъдат неутрализирани единствено с духовно-душевна сила.
Ако в нас духовното ядро е пробудено, ако нещо от новата душа е родено, т.е. сме получили нова душевна сила, но не неутрализираме чрез нея собствените си пороци, вътрешният духовен човек ще бъде държан в плен. Тогава не можем да продължим по Пътя.
Много често хората не признават своите пороци или се опитват с добри намерения да ги неутрализират с егото си. Това обаче няма освобождаващ смисъл. Човек трябва да унищожи своите фундаментални пороци с жива душевна сила, а не с егото си, защото това са качества на самото его.
Освен това мнозина усърдно се занимават с това да намират пороци в другите, вместо да погледнат самите себе си.
КЪДЕ Е КОРЕНЪТ НА ДВАНАДЕСЕТТЕ ПОРОКА?
В гностичното Евангелие на Пистис София тези влияния са наречени дванадесеторния затвор - дванадесеторния електро-магнитен затвор. Затова дванадесетте порока са закотвени фундаментално в човека.
Вие не сте приели тези пороци и не сте ги култивирали. Следователно вие не сте резултат от злото или сбор от грехове. Не, това са дванадесет несъвършенства, които се появяват в живота ви като пороци. Помислете за думите “порок” и “несъвършенство”. Те означават, че нещо не е завършено, още не може да стане добродетел и съвършенство. С други думи: нашата природа се намира в развитие, тя е един аспект на това, което трябва да стане.
НОВОРАЖДАНЕТО
Природнороденото същество не е съвършено, не е завършено. Трябва да последва още едно раждане. Трябва ясно ще разберете абсолютната необходимост от това новораждане. Ако продължавате да съществувате в първото рождение, вие оставате в несъвършенството. Вие трябва да се новородите душевно и след това да станете едно с Духа. Душата, която живее в новото душевно тяло, трябва да пречисти личността от дванадесетте порока и когато те изчезнат, личността се превръща в един достоен, свободен от земята инструмент в служба на Гносиса. Това преобразяване на личността става чрез процеса на трансфигурация. Новата личност обаче няма нищо общо със старата - колкото пеперудата има нещо общо с гъсеницата, от която е произлязла.
И това новораждане или трансфигурация не е някакво философско размишление или мистично съзерцание, а е реален процес, който засяга цялото ни същество, цялата ни седморна личност - четирите тела и тройното съзнание. Старата личност се смалява, а новата расте.
И така "Несъвършеното ще стане съвършено. Празното ще се напълни.", както казва Лао-Дзъ.
Вашите приятели от Духовната школа на Златния Розенкройц
Няма коментари:
Публикуване на коментар