неделя, 23 април 2023 г.

ТРЕТА КНИГА МОИСЕЕВА гл. 11, 12, 13

 



11

[11:1]  Говори още Господ на Моисея и Аарона, като им каза:
[11:2]  кажете на синовете Израилеви: ето кои животни бива да ядете измежду всичкия добитък по земята:
[11:3]  яжте всеки добитък, който има раздвоени копита и на копитата - дълбок разрез, и който преживя.
[11:4]  Не яжте само тия от преживните и с раздвоени копита: камилата, защото тя преживя, но копитата й не са раздвоени; тя е нечиста за вас;
[11:5]  скокливата мишка, защото преживя, но копитата й не са раздвоени; тя е нечиста за вас;
[11:6]  заека, защото преживя, но копитата му не са раздвоени; той е нечист за вас;
[11:7]  свинята, защото копитата й са раздвоени, и на копитата си има дълбок разрез, но не преживя; тя е нечиста за вас.
[11:8]  Месото им не яжте и до труповете им не се допирайте; те са нечисти за вас.
[11:9]  От всички животни, които са във водата, яжте тия, които имат перки и люспи във водата, в моретата, или в реките; тях да ядете.
[11:10]  Всички пък плаващи във водата и живеещи в нея, било в морета, било в реки, които нямат перки и люспи, мръсни са за вас;
[11:11]  те трябва да бъдат мръсни за вас: месото им не яжте и от труповете им се гнусете;
[11:12]  всички животни, които нямат перки и люспи във водата, са мръсни за вас.
[11:13]  А измежду птиците гнусете се от тия: (не бива да ги ядете, те са мръсни,) от орел, гриф и морски орел,
[11:14]  пиляк и сокол с породата му,
[11:15]  всякакъв гарван с породата му,
[11:16]  камилска птица, кукумявка, чайка и ястреб с породата му,
[11:17]  бухал, рибар и ибис,
[11:18]  лебед, пеликан и сип,
[11:19]  щъркел, гушавец с породата му, папуняк и прилеп.
[11:20]  Всички крилати влечуги, ходещи на четири нозе, са мръсни за вас;
[11:21]  от всички крилати влечуги, ходещи на четири нозе, яжте само ония, - които имат пищяли над нозете си, за да скачат с тях по земята;
[11:22]  от тях яжте тия: скакалец с породата му, солам с породата му, харгол с породата му и хагаб с породата му.
[11:23]  Всяко друго крилато влечуго, с четири нозе, е мръсно за вас;
[11:24]  от тях ще се осквернявате: всеки, който се допре до трупа им, ще бъде нечист до вечерта;
[11:25]  и всеки, който понесе трупа им, да изпере дрехата си и да бъде нечист до вечерта.
[11:26]  Всеки добитък, който има раздвоени копита, но без дълбок разрез, и който не преживя, е нечист за вас: всеки, който се допре до него, да бъде нечист (до вечерта).
[11:27]  Ония от всички четвероноги зверове, които ходят на лапи, са нечисти за вас; всеки, който се докосне до трупа им, да бъде нечист до вечерта;
[11:28]  който понесе трупа им, да изпере дрехите си и да бъде нечист до вечерта: те са нечисти за вас.
[11:29]  От животните, които пълзят по земята, ето кои са нечисти за вас: къртица, мишка, гущер с породата му;
[11:30]  анака, хамелеон, летаа, хомет и тиншемет, -
[11:31]  от всички влечуги те са нечисти за вас: всеки, който се допре до трупа им, да бъде нечист до вечерта.
[11:32]  И всичко, връх каквото падне някое мъртво от тях, всеки дървен съд, или дреха, или кожа, или чувал, и всяка вещ, която се употребява в работа, да бъдат нечисти: те трябва да се турят във вода, и ще бъдат нечисти до вечерта, след това ще бъдат чисти;
[11:33]  ако ли някое от тях падне в какъв да е глинен съд, то каквото има в него, да бъде нечисто, и самия (съд) строшете.
[11:34]  Всяка храна, която е за ядене и на която се излее вода из такъв съд, да бъде (за вас) нечиста; и всяко питие, що е за пиене, в такъв съд да бъде нечисто.
[11:35]  Всичко, връх което падне нещо от трупа им, да бъде нечисто: пещ и огнище трябва да се разрушат, те са нечисти; и те трябва да бъдат нечисти за вас;
[11:36]  само извор и кладенец, дето има вода, си остават чисти; а който се докосне до трупа им, той е нечист.
[11:37]  И ако нещо от трупа им падне връх каквото и да е семе, което е за сеене, то е чисто за вас:
[11:38]  ако в това време, когато семето е поляно с вода, падне връх него нещо от трупа им, то е нечисто за вас.
[11:39]  И когато умре какъв да е добитък, който употребявате за храна, то оня, който се е допрял до трупа му, да бъде нечист до вечерта;
[11:40]  и оня, който яде мършата му, трябва да изпере дрехите си и да бъде нечист до вечерта; и оня, който понесе трупа му, трябва да изпере дрехите си и да бъде нечист до вечерта.
[11:41]  Всяко животно, що пълзи по земята, е мръсно за вас; не бива да го ядете;
[11:42]  всичко, що пълзи по корем, и всичко, що ходи на четири нозе, и многоногите измежду пълзящите по земята животни не яжте, защото са мръсни.
[11:43]  Не осквернявайте душите си с каквото и да е от пълзящите животни и не ставайте чрез тях нечисти; не се осквернявайте чрез тях,
[11:44]  защото Аз съм Господ, Бог ваш; осветявайте се и бъдете свети, защото Аз (Господ, Бог ваш) съм свет; и не осквернявайте душите си с каквото и да е пълзящо по земята животно,
[11:45]  защото Аз съм Господ, Който ви изведох от Египетската земя, за да бъда ваш Бог. И тъй, бъдете свети, защото Аз съм свет.
[11:46]  Това е законът за добитъка, за птиците, за всички животни, които живеят във водите, и за всички животни, които пълзят по земята,
[11:47]  за да различавате нечисто от чисто, и животните, които могат да се ядат, от животните, които не бива да се ядат.

12

[12:1]  И каза Господ на Моисея, думайки:
[12:2]  кажи на синовете Израилеви: жена, кога зачене и роди мъжко, да бъде нечиста седем дена; тя ще бъде нечиста, както през дните на месечното си страдание от очистяне;
[12:3]  а на осмия ден да му обрежат крайната плът;
[12:4]  и трийсет и три дена тя трябва да седи, за да се очисти от кървите си; тя не бива да се допира до нищо свещено и не трябва да се доближава до светилището, докато не изтекат дните на очистянето й.
[12:5]  Ако пък роди женско, то през време на очистянето си да бъде нечиста две седмици, и шестдесет и шест дена да седи, за да се очисти от кървите си.
[12:6]  След като изтекат дните на очистянето й, за сина или дъщерята, тя трябва да донесе на свещеника при входа на скинията на събранието едно шиле за всесъжение и млад гълъб или гургулица за жертва за грях.
[12:7]  Той ще принесе това пред Господа и ще я очисти, и тя ще бъде чиста от кръвотечението си. Това е законът за оная, която е добила мъжко или женско.
[12:8]  Ако пък не бъде в състояние да донесе агне, нека вземе две гургулици, или два млади гълъба, един за всесъжение, а други за жертва за грях, и свещеникът ще я очисти, и тя ще бъде чиста.

13

[13:1]  Говори още Господ на Моисея и Аарона, думайки:
[13:2]  кога се появи някому по кожата на тялото оток, или лишеи, или петно, и по кожата на тялото му се покаже нещо, като рана от проказа, да го доведат при свещеник Аарона, или при едного от неговите синове, свещеници.
[13:3]  Свещеникът ще прегледа раната по кожата на тялото, и ако космите по раната са станали бели, и се вижда, че раната е задълбала в кожата на тялото му, то това е рана от проказа: свещеникът, като го прегледа, ще го обяви за нечист.
[13:4]  Ако пък по кожата на тялото му има бяло петно, но се види, че то не е задълбало в кожата, и космите по него не са станали бели, нека свещеникът затвори човека с раната за седем дена.
[13:5]  На седмия ден свещеникът да го прегледа, и ако раната не се изменя и не се уголемява по кожата, свещеникът да го затвори още за седем дена.
[13:6]  На седмия ден свещеникът пак ще го прегледа, и ако се забележи, че раната е станала по-малка и не се е уголемила по кожата, свещеникът да го обяви за чист: това са лишеи; нека изпере дрехите си, и ще бъде чист.
[13:7]  Ако пък лишеите почнат да се уголемяват по кожата, след като той се е явявал пред свещеника за очистяне, трябва повторно да се покаже на свещеника.
[13:8]  Свещеникът, като види, че лишеите се уголемяват по кожата, да го обяви за нечист: това е проказа.
[13:9]  Ако някому излезе рана от проказа, нека го доведат при свещеника;
[13:10]  свещеникът да го прегледа, и ако отокът по кожата е бял, и косъмът е станал бял, и на отока има живо месо, -
[13:11]  това е застаряла проказа по кожата на тялото му; и свещеникът да го обяви за нечист и да го затвори, понеже е нечист.
[13:12]  Ако ли проказата се изрине по кожата, и проказата покрие цялата кожа на болния от главата до нозете, колкото могат да видят очите на свещеника,
[13:13]  и свещеникът види, че проказата е покрила цялото му тяло, да обяви болния за чист, понеже е станало бяло; той е чист.
[13:14]  Но щом се види, че по него има живо месо, той е нечист;
[13:15]  свещеникът, като види живо месо, да го обяви за нечист; живото месо е нечисто: това е проказа.
[13:16]  Ако ли живото месо се измени и стане бяло, нека той дойде при свещеника;
[13:17]  свещеникът да го прегледа, и ако раната е станала бяла, свещеникът да обяви болния за чист: той е чист.
[13:18]  Ако у някого по кожата на тялото е имало цирей, и е зараснал,
[13:19]  и на мястото на цирея се е показал бял оток, или петно бяло, или червеникаво, той трябва да се покаже на свещеника.
[13:20]  Свещеникът да го прегледа, и ако се види, че петното е по-дълбоко от кожата, и косъмът му е станал бял, свещеникът да го обяви за нечист: това е рана от проказа, тя се е изринала връх цирея.
[13:21]  Ако ли свещеникът види, че косъмът по него не е бял, и петното не е по-дълбоко от кожата, и освен това едвам се забелязва, свещеникът да го затвори за седем дена.
[13:22]  Ако петното почне да се разширява твърде много по кожата, свещеникът да го обяви за нечист: това е рана.
[13:23]  Ако ли петното остава на мястото си и не се разширява, това е възпаление на цирея, и свещеникът да го обяви за чист.
[13:24]  Или ако някой има по кожата на тялото си изгорено, и върху заздравялото изгорено се появи червеникаво, или бяло петно,
[13:25]  и свещеникът види, че косъмът връх петното е станал бял, и то е задълбало в кожата, - това е проказа, тя се е изринала върху изгореното; и свещеникът да го обяви за нечист: това е рана от проказа.
[13:26]  Ако пък свещеникът види, че косъмът върху петното не е бял, и то не е по-дълбоко от кожата, и освен това едвам се забелязва, свещеникът да го затвори за седем дена.
[13:27]  На седмия ден свещеникът да го прегледа, и ако то се разширява твърде много по кожата, свещеникът да го обяви за нечист: това е рана от проказа.
[13:28]  Ако петното остава на мястото си и не се разширява по кожата, и освен това едвам се забелязва, това е оток от изгорено; свещеникът да го обяви за чист, понеже това е възпаление от изгорено.
[13:29]  Ако у мъж или жена излезе рана на главата или на брадата,
[13:30]  и свещеникът прегледа раната и види, че тя е задълбала в кожата, и че косъмът по нея е тънък, жълтеникав, свещеникът да ги обяви за нечисти: това е кел, проказа по главата или брадата.
[13:31]  Ако ли свещеникът прегледа раната от келя, и се окаже, че не е задълбала в кожата, и косъмът по нея не е черен, свещеникът да затвори келявия за седем дена.
[13:32]  На седмия ден свещеникът да прегледа раната, и ако келят се не разширява и по него няма жълтеникав косъм, и се види, че келят не е задълбал в кожата, -
[13:33]  болният да се остриже, но келявото място да се не остриже, и свещеникът повторно да затвори келявия за седем дена.
[13:34]  На седмия ден свещеникът да прегледа келя, и ако келят не се разширява по кожата, и се види, че не е задълбал в кожата, свещеникът да го обяви за чист: нека той изпере дрехите си и ще бъде чист.
[13:35]  След като се очисти, ако келят начене твърде много да се разширява по кожата,
[13:36]  и свещеникът види, че келят се разширява по кожата, то свещеникът да не търси жълтеникав косъм: той е нечист.
[13:37]  Ако пък келят си остава непроменен, и по него се вижда черен косъм, келят е преминал; той е чист, и свещеникът да го обяви за чист.
[13:38]  Ако у мъж или жена излязат по кожата на тялото им петна, бели петна,
[13:39]  и свещеникът види, че по кожата на тялото им има бледно-бели петна, - това е лишей, който се е изринал по кожата: той е чист.
[13:40]  Ако някому са изпадали космите на главата, такъв е плешив: той е чист;
[13:41]  ако пък космите му са изпадали отпред на главата, такъв е лис: той е чист.
[13:42]  Ако ли по плешивото място или по лисото се появи бяло или червеникаво петно, то по плешивото място или по лисото му се е изринала проказа.
[13:43]  Свещеникът да го прегледа, и ако види, че отокът на раната е бял или червеникав по плешивото или по лисото му място и изглежда като проказа по кожата на тялото,
[13:44]  такъв е прокажен, той е нечист; свещеникът да го обяви за нечист: на главата му има рана.
[13:45]  На прокажения, който има тая рана, дрехата да се раздере, и главата му да бъде открита, и да бъде забулен до устата, и да вика: нечист, нечист!
[13:46]  През всичко време, докле трае раната му, той трябва да бъде нечист; той е нечист и трябва да живее отделно; неговото жилище да е вън от стана.
[13:47]  Ако се яви зараза от проказа върху дреха, дреха вълнена, или дреха ленена,
[13:48]  или върху основа, или вътък ленен, или вълнен, или върху кожа, или върху каквото и да е кожено изделие,
[13:49]  и петното бъде зеленикаво или червеникаво върху дрехата, или кожата, или върху основата, или вътъка, или върху каквато и да е кожена вещ, - това е зараза от проказа: тя трябва да се покаже на свещеника.
[13:50]  Свещеникът да прегледа заразата и да затвори заразената вещ за седем дена.
[13:51]  На седмия ден свещеникът да прегледа заразеното, и ако заразата се е разширила по дрехата, или по основата, или по вътъка, или по кожата, или по каквото и да е кожено изделие, това е люта проказа, нечиста рана.
[13:52]  Той трябва да изгори дрехата, било основата, било вълнения или ленения вътък, било каквато и да било кожена вещ, връх която бъде заразата, защото това е люта проказа: трябва да се изгори на огън.
[13:53]  Ако свещеникът види, че заразата не се е разширила по дрехата, или по основата, или по вътъка, или по каквато и да било кожена вещ,
[13:54]  свещеникът да заповяда да се изпере онова, връх което има зараза, и повторно да го затвори за седем дена.
[13:55]  Ако след изпиране заразената вещ свещеникът види, че заразата не е променила вида си, то, дори и ако не се е разширила заразата, вещта е нечиста, и да се изгори на огън, това е изядена трапчинка върху лицето или върху опакото.
[13:56]  Ако ли пък свещеникът види, че след изпирането й заразата едвам се забелязва, то свещеникът нека я отдере от дрехата, или от кожата, от основата, или от вътъка.
[13:57]  Ако ли се появи пак върху дрехата, или върху основата, или върху вътъка, или върху каквато и да е кожена вещ, това е зараза, която се изринва; да се изгори на огън онова, върху което е заразата.
[13:58]  Ако след като изпереш дрехата, или основата, или вътъка, или каквато и да е кожена вещ, заразата се изгуби от тях, те трябва повторно да се изперат, и ще бъдат чисти.
[13:59]  Този е законът за заразата от проказа върху дреха вълнена или ленена, върху основа или вътък, или върху каквато и да е кожена вещ, - как да се обявява тя чиста или нечиста.

Първо послание на СВЕТИ ПАВЛА ДО ТИМОТЕЯ

 


ГЛАВА 2

8. И тъй, желая мъжете да се молят на всяко място, като въздигат чисти ръце без гняв и съмнение;

9. също така и жените, облечени прилично, със срамежливост и целомъдрие да се гиздят, не с плетенки, ни със злато, или с бисери, или драгоценни дрехи,

10. а с добри дела, както прилича на жени, които се посвещават на благочестие.

11. Жената да се учи в безмълвие и пълно покорство.

12. На жена не позволявам да поучава, нито да господарува над мъж, но заповядвам да бъде в безмълвие.

13. Защото по-напред биде създаден Адам, а после Ева;

14. и не Адам биде прелъстен, а жената биде прелъстена и падна в престъпление;

15. но ще се спаси чрез раждане деца, ако пребъде във вяра, в любов и в светост с целомъдрие.

ЕВАНГЕЛИЕ от ЛУКА

глава 14

7. А като забелязваше, как поканените избираха първите места, каза им притча:

8. кога те покани някой на сватба, не сядай на предно място, да не би някой между поканените от него да бъде по-почетен от тебе,

9. и да не би тоя, който е поканил тебе и него, дойде и ти каже: отстъпи на тогова място; и тогава ще отидеш засрамен да заемеш последното място.

10. Но, кога бъдеш поканен, иди и седни на последното място, та тоя, който те е поканил, като дойде, да ти каже: друже, премести се по-горе; тогава ще ти бъде чест пред насядалите с тебе;

11. защото всеки, който превъзнася себе си, ще бъде унизен; а който се смирява, ще бъде въздигнат.

12. А и на тогова, който Го бе поканил, рече: кога даваш обяд или вечеря, не кани приятелите си, нито братята си, нито роднините си, нито богати съседи, да не би да те поканят и те някога, и да получиш отплата.

13. Но, кога даваш гощавка, кани бедни, маломощни, хроми, слепи,

14. и ще бъдеш блажен, задето те не могат да ти се отплатят, понеже ще ти бъде отплатено, кога възкръснат праведните.

15. Като чу това един от насядалите с Него на трапезата, рече Му: блажен е, който ще яде хляб в царството Божие!

16. А Той му отвърна: един човек приготви голяма вечеря и покани мнозина;

17. и в часа за вечеря изпрати слугата си да каже на поканените: дойдете, понеже всичко е вече готово.

18. И почнаха всички като сговорени да се извиняват. Първият му рече: купих си нива и ще трябва да отида да я видя; моля те, извини ме.

19. Другият рече: купих си пет рала волове и отивам да ги опитам; моля те, извини ме.

20. Третият рече: ожених се, и затова не мога да дойда.

21. И като се върна, слугата обади това на господаря си. Тогава стопанинът на къщата се разсърди и рече на слугата си: излез по-скоро по стъгдите и улиците на града и доведи тук бедните, маломощните, хромите и слепите.

22. И рече слугата: господарю, извършено е, както заповяда, и още място има.

23. И рече господарят на слугата: излез по друмища и плетища, и, колкото намериш, накарай ги да влязат, за да се напълни къщата ми.

24. Защото, казвам ви: никой от поканените няма да вкуси от вечерята ми. Понеже мнозина са звани, а малцина - избрани.

25. С Него вървеше множество народ, а Той се обърна и им рече:

26. ако някой дохожда при Мене, и не намрази баща си и майка си, жена си и децата си, братята и сестрите си, та дори и самия си живот, той не може да бъде Мой ученик;

27. и който не носи кръста си, а върви след Мене, не може да бъде Мой ученик.

28. Защото кой от вас, кога иска да съгради кула, не ще седне първом да пресметне разноските, дали има, каквото е нужно за доизкарването и,

29. та, кога тури основите и не може да я доизкара, да не би някак да почнат да му се смеят всички, които гледат,

30. и да казват: тоя човек почна да строи, и не можа да доизкара?

31. Или кой цар, отивайки на война срещу друг цар, не ще седне да се посъветва първом, дали може с десет хиляди да противостои на оногова, който иде срещу него с двайсет хиляди?

32. Инак, докато е онзи още далеч, той ще проводи при него пратеници да моли за мир

33. Тъй, прочее, всеки от вас, който се не отрече от всичко, що има, не може да бъде Мой ученик.

34. Солта е добро нещо: но, ако солта изгуби сила, с какво ще бъде подправена?

35. Нито за земя, нито за тор е годна; изхвърлят я навън. Който има уши да слуша, нека слуша!

ТРЕТА КНИГА МОИСЕЕВА глава 2 и 3

 


2

[2:1]  Ако някой иска да принесе Господу хлебна жертва, нека принесе пшенично брашно, да го полее с елей и да тури върху му ливан;
[2:2]  и да го донесе на синовете Ааронови, свещениците, и свещеникът да вземе пълна шепа от брашното с елея и всичкия ливан и да изгори това на жертвеника за спомен: това е жертва, благоухание, приятно Господу;
[2:3]  а остатъците от хлебната жертва да бъдат за Аарона и за синовете му; това е велика светиня от жертвите Господни.
[2:4]  Ако пък жертвата ти е от хлебен принос, печен в пещ, принасяй безквасни пшенични хлябове, замесени с елей, и безквасни питки, намазани с елей.
[2:5]  Ако жертвата ти е хлебен принос, печен в тава, тя трябва да бъде от пшенично брашно, замесено с елей, без квас;
[2:6]  разчупи го на късове и го полей с елей: това е хлебен принос (Господу).
[2:7]  Ако хлебната ти жертва е приготвена в подница, тя трябва да бъде от пшенично брашно с елей;
[2:8]  и приготвената от това жертва принеси Господу; представи я на свещеника, а той да я занесе при жертвеника;
[2:9]  и да вземе свещеникът част от тая жертва за спомен и да я изгори на жертвеника: това е жертва, благоухание, приятно Господу;
[2:10]  а остатъците от хлебната жертва да бъдат за Аарона и за синовете му; това е велика светиня от жертвите Господни.
[2:11]  Никаква хлебна жертва, която принасяте Господу, не правете квасна, защото нито квасно, нито мед не трябва да изгаряте за жертва Господу.
[2:12]  Тях принасяйте Господу като жертва от начатъци, а на жертвеника да се не слагат за приятно благоухание.
[2:13]  Всяка твоя хлебна жертва соли със сол и не оставяй жертвата си без солта на завета на твоя Бог: при всяка твоя жертва принасяй (на Господа, твоя Бог) сол.
[2:14]  Ако принасяш Господу хлебна жертва от първи плодове, принасяй за дар от първите си плодове очукани зърна от класове, изсушени на огън,
[2:15]  полей ги с елей и тури върху им ливан: това е хлебен принос;
[2:16]  и за спомен свещеникът да изгори част от зърната и елея с всичкия ливан: това е жертва Господу.

3

[3:1]  Ако жертвата на някого е мирна жертва, и ако той я принася от едър добитък, мъжко или женско, нека принесе Господу такава, която е без недостатък;
[3:2]  и да възложи той ръката си върху главата на жертвата си и да я заколи при вратата на скинията на събранието; а синовете Ааронови, свещениците, да поръсят с кръвта жертвеника околовръст.
[3:3]  И от мирната жертва той да принесе в жертва Господу тлъстината, която обвива вътрешностите, и всичката тлъстина по вътрешностите,
[3:4]  двата бъбрека и тлъстината по тях, която е по бедрата, и булото на черния дроб; да отдели това заедно с бъбреците;
[3:5]  и синовете Ааронови да изгорят това на жертвеника, заедно с всесъжението, що е върху дървата, на огъня: това е жертва, благоухание, приятно Господу.
[3:6]  Ако пък принася Господу мирна жертва от дребен добитък, мъжко или женско, нека принесе такава, която е без недостатък.
[3:7]  Ако принася агне за своя жертва, нека го представи пред Господа,
[3:8]  да възложи ръката си върху главата на жертвата си и да я заколи пред скинията на събранието, а синовете Ааронови да поръсят с кръвта й жертвеника околовръст.
[3:9]  И от мирната жертва нека принесе в жертва Господу тлъстината й, цялата опашка, като я отреже до самата гръбначна кост, и тлъстината, която обвива вътрешностите, и всичката тлъстина по вътрешностите,
[3:10]  и двата бъбрека, и тлъстината по тях, която е по бедрата, и булото на черния дроб; да отдели това заедно с бъбреците;
[3:11]  свещеникът да изгори това на жертвеника: това е храна на огъня - жертва Господу.
[3:12]  Ако пък принася жертва от кози, нека я представи пред Господа,
[3:13]  и да възложи ръката си върху главата й, и да я заколи пред скинията на събранието, и синовете Ааронови да поръсят с кръвта й жертвеника околовръст.
[3:14]  От нея да принесе в дар, в жертва Господу, тлъстината, която обвива вътрешностите, и всичката тлъстина по вътрешностите,
[3:15]  и двата бъбрека и тлъстината по тях, която е по бедрата, и булото на черния дроб; да отдели това заедно с бъбреците.
[3:16]  И свещеникът да ги изгори на жертвеника: това е храна на огъня - благоухание, приятно (Господу): всичката тлъстина е за Господа.
[3:17]  Това да е вечно узаконение в поколенията ви, във всичките ви жилища: да не ядете никаква тлъстина и никаква кръв.

петък, 21 април 2023 г.

Томина неделя, Светла неделя

 

Първата неделя след Великден празнуваме Томина неделя - имен ден


Почита се паметта на Свети Тома, един от 12-те Христови ученици, известен с прозвището Неверни. Това наименование идва от евангелските писания, които разказват, че когато мълвата за изчезналото тяло Господне се разнесла, единствен апостол Тома не повярвал и за да се убеди в чудото, поискал да пипне раните от гвоздеите, с които Исус бил прикован на кръста.

Дата на която се празнува имения ден

Томина неделя, Светла неделя е подвижен. Тази година го отбелязваве на 23 Април 2023г., (Неделя).

На Томина неделя, Светла неделя празнуват имената (именници)

ТОМАТОМАИНАТОМИСЛАВТОМИСЛАВА

Описание на именния ден

На осмия ден от възкръсването си Христос отишъл при Тома и му казал: “Дай си пръста тук и виж ръцете ми, дай ръката си и я сложи на ребрата ми. И не бъди невярващ, а вярващ. Понеже ме видя, повярва ли? Блажени са тези, които, без да видят, са повярвали.” Когато Тома сам се убедил във възкресението, паднал на колене пред Спасителя и молил за прошка. Това моментно неверие на апостол Тома става олицетворение на миговете на колебание и съмнение, в които изпада всеки един човек.

Томина неделя, Светла неделя
На Томина неделя жените повторно боядисват яйца и ги раздават за душите на покойните си близки, като вярват, че така ще ги предпазят от превъплъщаване.
https://sanovnik.at/


Светла Събота На Светла събота не се пере и шие

 

Св. Йоан Кръстител – Светла Събота

Шестият ден от Светлата седмица след Великден се нарича Светла Събота. На този ден се почита Св. Йоан Кръстител. Той известен и като Св. Йоан Предтеча, е братовчед и предшественик на Иисус Христос.

Според Евангелието именно Йоан предсказва идването на месията (на Христа). Това обяснява и почитта, която му се отдава в Светлата седмица след Великден.

Съботният ден е посветен на мъртвите, хората раздават просфорки и червени яйца в памет на наскоро починали свои близки.

През този ден жените не бива да се мият и да перат, за да не люти сапунената пяна в очите на умрелите; те не кроят и шият дрехи, защото, който се облече с такава дреха, ще умре.

Светлата седмица завършва с Томина неделя, по името на св. ап. Тома, който единствен от дванайсетте апостоли на Иисус не повярвал на Христовото възкресение.

В този ден се чете евангелското четмо за явяването на Христос на Своите ученици, между които бил и Апостол Тома – един от дванайсетте апостоли на Иисус, който не повярвал на Христовото Възкресение.

Когато мълвата за изчезналото от гробницата тяло Господне се разнесла, единствен апостол Тома не повярвал в това знамение и поискал лично да се увери, като докосне раните от гвоздеите на прикования към кръста Иисус.

Осем дни след Възкресението Христос се явил пред Тома и така той сам се убедил в истината, паднал на колене и молел Бог да му прости.

https://sanovnik.at/

четвъртък, 20 април 2023 г.

Лечебните свойства на дафиновият лист Няколко полезни рецепти с дафинов лист

 

Полезни рецепти с дафинов лист



Освен като подправка в кухнята, дафиновият лист се използва и в традиционната медицина. Помага при борба с косопада и лечение на ставите. Също така има страхотно полезни свойства при отслабване. За тази цел трябва да се пият чайове, отвари и настойки.

Нашето тяло придобива мастни отлагания не само поради повишената консумация на храни, богати на въглехидрати и липиди. Враг на фигурата също е излишъкът от сол в храната. Компонентите на NaCl свързват течните молекули, причинявайки застой на влага в тъканите на тялото. В резултат на това се получава подуване, целулит и което е съвсем логично – излишни килограми. Тук на помощ идва дафиновият лист.

Благодарение на богатия си химичен състав дафиновият лист принадлежи към категорията на мощните диуретици. За кратко време чайовете и отварите от дафинов лист освобождават човешкото тяло от излишните количества течност (до 4 литра), а с това тялото освобождава и вредните токсини и шлаки. Впоследствие лимфният поток се подобрява и теглото се връща към нормалното.

Приемането на отвари и настойки, приготвени с дафинов лист, ускорява храносмилането и метаболизма, тонизира, енергизира, премахва депресията, общата слабост и преумората. Задействат се процесите на изгаряне на мазнините, регулира се апетитът, нормализират се нивата на кръвната захар. Има много вариации за приготвянето на отвари за отслабване с ароматната подправка. Ето най-ефикасните от тях:

Рецепта 1

Необходими са ви 5 дафинови листа, 1 пръчка канела, 1 л студена вода. Изсипете водата в тенджерата, загрейте, изчакайте да кипне. След това сложете листата и канелата. Оставете да къкри на слаб огън в продължение на 15 минути. После охладете и прелейте в стъклено шише. Пийте по половин чашка преди хранене сутрин, обед и вечер. 

Рецепта 2

За нея ще ви трябват 4-5 листа от пикантното растение и 300 мл чиста вода. Измийте листата и ги нарежете. Поставете в малка тенджера и залейте с вряща вода. Оставете да ври на бавен огън за около 6 минути. Прецедете охладената напитка. Взимайте от нея по 2 супени лъжици, преди всяко хранене, 3-4 пъти дневно.

Рецепта 3

Най-бърз ефект има настойката от дафинови листа с мед. Вземете 2 дафинови листа и залейте с 1 чаша вряща вода. Оставете да престоят в продължение на 10 минути. След това прецедете и разтворете меда в нея. Консумирайте малко преди хранене по 120 мл, 3 пъти в деня.

Рецепта 4

Трябват ви 30 дафинови листа. Измийте ги, изсушете ги добре и ги натрошете. После изсипете в термос и залейте с преварена вода. Запечатайте термоса и оставете за 24 часа. През това време всички лечебни свойства ще преминат във водата. Готовата настойка прецедете добре. Напитката се взема по 1 супена лъжица, преди хранене, 3-4 пъти на ден.

https://sanovnik.at/