Кой не обича истории за чудеса, загадки и забравени истории?
"Тайната вечеря" от Леонардо да Винчи. (Снимка: Wikimedia Commons)
Ако сте почитатели на Дан Браун, то сте почитатели и на идеята, че много от известните произведения на изкуството съдържат и скрити значения. Леонардо да Винчи е обичайният заподозрян в създаването на тези тайни светове, криещи се под повърхността. Съществуват десетки и може би дори стотици теории на конспирацията, които ангажират любопитството на зрителите. Някои от тях са напълно безумни, а други звучат като да „има нещо“. Разбира се, човек трябва да се отнася с критично мислене към всякакви спекулации, но пък кой не обича истории за чудеса, загадки и забравени истории? В крайна сметка, освен ако не се открие бележка от художника, няма никакъв начин да се докаже, че някоя от тези теории е вярна. Но е забавно да мислим как и дали някои от най-големите таланти и умове в историята са ни оставили скрити послания. Ето няколко от по-известните:
В „Тайната вечеря“ може да се види и Мария Магдалена.
Това е може би най-известната теория на конспирацията в изкуството. Идеята е популяризирана от Дан Браун в „Шифърът на Леонардо“, който предполага, че лицето, седнало вдясно от Исус е Мария Магдалена. Ако човек знае това е трудно да се приеме, че това е свети Йоан, наистина. Освен това, според тази теория, телата на Исус и Мария Магдалена обазуват „V“, което символизира женската утроба. Има и твърдения, че ако се наложи огледален образ на картината, както често се прави с ренесансови картини, можете да се види жена, която държи бебе, а също така и рицар тамплиер, в края на масата вляво. Основната идея е, че Леонардо е искал да разкаже история, която католическта църква иска да заличи. Вярвате ли?
В „Тераса на нощно кафене“ от Винсент ван Гог има скрита препратка.
Изследователят Джаред Бакстър смята, че тази картина на Ван Гог е препратка към „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи. Той твърди, че ако се погледне по-вниматално, се вижда фигура (сервитьор) с дълга коса, стояща в средата на терасата, заобиколена от 12 души, двама от които изглеждат като котки. Човекът вляво се промъква в сенките – може ли това да е Юда?
За тази теория на конспирацията има и известно основание – бележка, която Ван Гог пише на брат си Тео, където е споменал картината и че има „огромна нужда, трябва ли да кажа думата – за религия“. Допълнително в картината има и множество кръстове, включително един в прозореца точно над човек, който би могъл да е символ на Исус.
„Мона Лиза“ изпраща сигнали с погледа си…
За Джокондата на Леонардо да Винчи има толкова много теории и твърдения за мистерии, че са описани в книги. Една от по-новите е, че в този поглед, който следи зрителя, където и да се намира, има малки букви и цифри. Дясното око съдържа бувите „LV”, вероятно инициалите на художника. Лявото има не толкова лесни за разкодиране символи. Дали е вярно и защо го е направил, едва ли ще научим, но нека споменем и друга, по-известна конспирация: знаете ли, че много хора смятат, че Мона Лиза е автопортрет на Леонардо?
„Pietà“ на Микеланджело изобразява всъщност Мария Магдалена.
„Pietà“ е скулптура на Микеланджело, която изобразява Дева Мария, страдаща над тялото на Исус, след като е свален от кръста. Тук има също една теория, която е свързана с това, че жената изглежда много млада. Това обаче са го забелязали и духовниците навремето, ето защо Микеланджело лично е обяснил, че това божията майка, която изглежда толкова млада, защото не е докосвана от греха. Има обаче втора причина да се смята, че това всъщност е Мария Магдалена. Прототипът на скулптурата е включвал мъничък купидон, който не би имал никакъв смисъл, ако скулптурата изобразява майка и син, нали?
Сикстинската капела съдържа анатомични скици.
Друга конспирация, свързана с Микеланджело е, че стенописа му на тавана на Сикстинската капела включва анатомични изображения на човешки мозък в частта „Бог създава Адам“и „Отделянето на светлината от тъмнината“.
Когато погледнете „Бог създава Адам“ имайки предвид тази теория, веднага ще видите, че Бог и неговите ангели са поместени във форма на мозък. Ако е така, това е перфектна илюстрация на напречно сечение на човешкия мозък. Вторият мозък е скрит в Божия врат в „Отделянето на светлината от тъмнината“. Стенописът изобразява мозъка отдолу и включва мозъчен ствол и гръбначен мозък.
Теорията е, че Микеланджело крие тези анатомични скици в своите религиозни картини, за да атакува тайно Църквата за нейното презрение към науката.
Вермеер е ползвал камера обскура, за да рисува.
Камера обскура („тъмна стая“) е опростено оптично устройство, което позволява да се получат оптични изображения на реални обекти. На този принцип работят някои от първите фотоапарати. Устройството е познато още от времето на Аристотел.
Според една от тероиите за майсторството на нидерландския бароков художник Вермеер, която се поддържа от американския художник Дейвид Хокни, Вермеер си е служел с камера обскура, за да проектира предмета върху плотно, след което е проследявал изображението. Действително е възможно да се създаде почти точно копие на картини като „Момичето с перлената обица“ с камера обскура – такива експерименти са правени и от хора, които изобщо не могат да рисуват. Идеята, че художниците са ползвали оптични инструменти, за да създават реалистично изкуство обаче не е нова и не се отнася само до Вермеер, а и до Веласкес, например.
Няма коментари:
Публикуване на коментар