събота, 18 април 2020 г.

ЗАЩО ДА ВЯРВАМ, ЧЕ ИСУС ВЪЗКРЪСНА ОТ МЪРТВИТЕ?



Майкъл Хортън сряда, 15 април 20

В отговор на този въпрос е полезно да се върнем към „фактите по случая“. Тук спекулациите са безполезни. Няма значение какво сме смятали за реалност: дали вярваме в тридесет богове или в нито един. Няма значение какво намираме за полезно, смислено или изпълняващо. Тук не става въпрос за духовност или морален подем. Нещо се е случило в историята и не можем да го пожелаем. Или се е случило, или не се е случило, но самото твърдение едва ли е безсмислено или извън разследването. Нека да разгледаме фактите по случая.
Най-ранните християни свидетелстваха за следните елементи на искането за възкресение, дори до точката на мъченичеството:

Исус Христос живял, умрял и бил погребан.

Дори Маркъс Борг, съосновател на скептичния „семинар за Исус“, признава, че смъртта на Христос чрез римско разпятие е „най-сигурният факт за историческия Исус“. Има многобройни свидетелства за тези факти от древни еврейски и римски източници. Според вавилонския Талмуд „Йешуа“ е бил фалшив пророк, обесен на Пасха в навечерието за магьосничество и хули. Не по-малко извисяващ се еврейски учен от Йосиф Клауснер идентифицира следните препратки към Исус в Талмуда: Исус беше равин, чиято майка Мария (Мириам) беше омъжена за дърводелец, който въпреки това не беше естественият баща на Исус. Исус отишъл със семейството си в Египет, върнал се в Юдея и направил ученици, извършил чудотворни знамения чрез магьосничество, заблудил Израел и бил изоставен в процеса си без никакви защитници. Навечерието на Пасха бе разпнат.
Римският историк Суетоний (75-130 г. сл. Хр.) Пише за изгонването на евреи от Рим през 48 г. сл. Хр. Един инцидент възникнал, защото секта се покланяла на човек, „определен Хрест“ (Клавдий 25.4). В края на първия век Тацит - най-големият римски историк - се позовава на разпятието на Исус при Понтий Пилат (Анали 15,44). В писмо до император Траян около 110 г. Плиний Младши, императорски управител на сегашната Турция, съобщава, че християните се събрали в неделя, за да се помолят на Исус „като на бог“, за да чуят писмата на неговите назначени офицери да четат и изложени. Ранната църква получи храна, на която те вярваха, че самият Христос председателства (Послание 10.96).
От древни източници знаем също колко успешни са били римляните при разпятията. Описанието в Евангелията на копието се заби в страната на Христос и произтичащият от него поток от кръв и вода се вписват както с рутинни разкази за разпятие от римските военни историци, така и със съвременните медицински прегледи на доклада. Така наречената „теория на сблъсъка“ спекулира, че Исус всъщност не е умрял, а е бил върнат към здравето, за да изживее дните си и да умре естествена смърт. И все пак, както забелязва Дъг Пауъл, освен че оцелява от копието, пронизващо сърцето му и един от дробовете му, Исус „би трябвало да контролира колко кръв изтича от раната от чиста сила на волята“.
В Сура 4: 157 Коранът на исляма учи, че римляните „никога не са го убивали“, но „са били накарани да мислят, че са го направили“. Не се предлага никакъв подкрепящ аргумент за тази хипотеза и възниква очевидният въпрос: Наистина ли вярваме, че римското правителство и военни офицери, както и еврейските водачи и хората от Йерусалим „са били накарани да мислят, че“ те са разпнали Исус, когато факт, че не го направиха?
Освен това защо документ, написан шест века след въпросните събития, има някаква достоверност, когато имаме християнски, еврейски и римски документи от първи век, които свидетелстват за Христовата смърт и погребение? Римските офицери, отговарящи за разпятията, знаели кога жертвите им са умрели. Дори либералният новозаветен учен Джон АТ Робинсън заключи, че погребението на Исус в гробницата е „един от най-ранните и най-добре свидетелствани факти за Исус“.
Погребението на Исус в гробницата на Йосиф от Ариматея се споменава във всичките четири Евангелия (Мт 27:57; Мк 15:43; Лк 23:50; Ив. 19: 38-39). Това е конкретна подробност, която придава достоверност на акаунта. Освен това е смущаваща подробност, която учениците вероятно не биха подправили. В крайна сметка според Евангелията учениците избягаха и Петър дори отрече да познава Исус. И все пак тук е богат и мощен член на управляващия Еврейски съвет (Синедрион), идващ при Пилат, за да поиска разрешение да погребе Исус в собствената му гробница.Mt 27:57 ; Mk 15:43 ; Лк 23:50 ; Йоан 19: 38-39 ). Това е конкретна подробност, която придава достоверност на акаунта. Освен това е смущаваща подробност, която учениците вероятно не биха подправили. В крайна сметка според Евангелията учениците избягаха и Петър дори отрече да познава Исус. И все пак тук е богат и мощен член на управляващия Еврейски съвет (Синедрион), идващ при Пилат, за да поиска разрешение да погребе Исус в собствената му гробница.
Като добавим към смущението, според Йоан 19: 38-42, Йосиф е подпомогнат при погребението от друг водач на фарисеите Никодим (който се срещнал тайно с Исус в Йоан 3). Йосиф бил с такъв ръст, че Пилат се съгласил да му предаде тялото, но само след като потвърдил със стотника, че Исус всъщност е мъртъв (Мк 15: 44-45).Йоан 19: 38-42 , Йосиф е подпомогнат при погребението от друг водач на фарисеите Никодим (който се срещнал тайно с Исус в Йоан 3 ). Йосиф беше с такъв ръст, че Пилат се съгласи да му предаде тялото, но само след като потвърди със стотника, че Исус всъщност е мъртъв ( Мк 15: 44-45 ).

Гробницата на Исус Христос беше празна след три дни.

Дори това твърдение не би трябвало да бъде спорно днес, тъй като беше признато от римляни и евреи, както и от първите християни. Разбира се, имаше много различни обяснения, но имаше забележителен консенсус по този въпрос. Еврейските водачи твърдят, че тялото е било откраднато от учениците (Матей 28: 11-15).Матей 28: 11-15 ).
Други твърдят, че „Великденският опит“ е духовна халюцинация или изпълнение на желанието на натъжени и безнадеждни ученици. Все пак други твърдят, че възкресението е преувеличено с времето и разстоянието от първоначалните събития, много като „история с големи риби“ или игра „телефон“.
Еврейският учен на име Пинчес Лапид всъщност смятал, че Исус е възкръснал от мъртвите, но че той не е този, за когото Израел се е надявал. Всички тези теории разбират всичко друго, освен фактите по случая. Самият факт, че толкова много са търсили алтернативни обяснения за възкресението, показва, че празната гробница е исторически факт.

Сега какво?

Говорейки пред философите в Атина, Павел провъзгласява Христовото възкресение: „Времената на невежеството Бог пренебрегва, но сега заповядва на всички хора да се покаят, защото е определил ден, в който ще съди света по правда от човек, когото той е назначил; и за това той даде уверение на всички, като го възкреси от мъртвите ”(Ак 17: 30-31).Ac 17: 30-31 ).
Като чухме доклада, всички сме изправени пред решение. „Сега, когато чуха за възкресението на мъртвите, някои се подиграха. Други обаче казаха: „Ще ви чуем отново за това“. Така Павел излезе от тях. Но някои мъже се присъединиха към него и повярваха, сред които също беше Дионисий Ареопагит и жена на име Дамарис и други с тях ”(ст. 32-34).
И днес, както всеки ден от първия Великден, някои се подиграват, други изразяват откритост за по-нататъшно обсъждане, а други прегръщат Възкръсналия Христос, възкликвайки с Тома: „Господи мой и моя Бог!“ (Йоан 20:28). Когато Исус щеше да възкреси Лазар, той обеща на Марта: „Брат ти ще възкръсне.“ „Марта му каза:„ Знам, че той ще възкръсне във възкресението в последния ден. “„ Въпреки че тя отговори правилно, Марта може би е сметнала, че това е странен момент за богословска викторина.Йоан 20:28 ). Когато Исус щеше да възкреси Лазар, той обеща на Марта: „Брат ти ще възкръсне.“ „Марта му каза:„ Знам, че той ще възкръсне във възкресението в последния ден. “„ Въпреки че тя отговори правилно, Марта може би е сметнала, че това е странен момент за богословска викторина.
И все пак имаше нещо повече. Исус притискаше Марта не само да се съгласи на учението, но и да положи вярата си в него: „Исус й каза:„ Аз съм възкресението и животът. Който вярва в мен, макар и да умре, все пак ще живее, и всеки, който живее и вярва в мен, никога няма да умре. Вярваш ли в това? Тя му каза: Да, Господи; Вярвам, че ти си Христос, Божият Син, който идва на света '”(Йоан 11: 23-27).Йоан 11: 23-27 ).
Не беше последният ден. Исус все още не е бил разпнат за греховете на Лазар и е възкресен за своето оправдание като първите плодове на реколтата. Възкресението на Лазар беше само временно, а не прославянето извън обсега на греха и смъртта, което можеше да последва само след Христовото следване. Един ден братът на Марта - и самата Марта - ще се разболее и ще умре, но вероятно не преди да получат дума (може би самите те са били свидетели) относно настъпването на епохата, която ще настъпи с възкресението на Божия Син. Чрез вярата в него, който е възкресението и живота, вие също ще бъдете възпитани с Марта и Лазар в този празничен ден.
Вярвате ли в това?
Той е възкръснал наистина!
Адаптиран от Майкъл Хортън, „ Възкръснал наистина “.

Няма коментари:

Публикуване на коментар