2. Откраднато ли беше тялото на Исус?
Морисън се зачуди дали учениците са фалшифицирали историята за възкресението, като са откраднали тялото на Исус и след това твърдят, че е жив. Това би могло да бъде правдоподобно, ако гробницата се намираше в неясна зона, където никой нямаше да ги види.
Гробницата обаче принадлежала на известен член на съвета на Синедриона Йосиф от Ариматея. Тъй като гробницата на Йосиф е била на добре познато място и е лесно разпознаваема, всякакви мисли за Исус да бъде „загубен в гробището“ ще трябва да бъдат отхвърлени.
Местоположението не само беше добре известно, но римляните бяха назначили пазачи да наблюдават гробницата 24 часа в денонощието. Това беше обучена охрана, състояща се от четири до 16 войници.
Бившият атеист и скептик Джош Макдауъл прекарва повече от седемстотин часа в проучване на доказателствата за възкресението. Макдауел отбелязва: „Римската гвардия е била ангажирана с дисциплина и те са се страхували от провал по никакъв начин.“ [9] Не би било възможно някой да се е подхлъзнал от охраната незабелязано и след това да премести камъка. И все пак камъкът беше отточен, което позволи на очевидците да влязат в гробницата. И когато го направиха, тялото на Исус липсваше.
Ако можеше да се намери тялото на Исус, враговете му щяха бързо да изложат възкресението като измама. Том Андерсън, бивш президент на Калифорнийската асоциация на съдебните адвокати, обобщава силата на този аргумент:
„С толкова добре разгласено събитие, не мислите ли, че е разумно един историк, един очевидец, един антагонист да записва за всички времена, че е видял Христовото тяло? ... Мълчанието на историята е оглушително, когато става въпрос за свидетелството срещу възкресението. " [10]
И така, без никакви доказателства и с известна гробница, явно празна, Морисън прие, че тялото на Исус по някакъв начин е изчезнало от гроба.
Може би учениците просто халюцинираха и само мислеха, че виждат Исус?
3. Учениците халюцинираха ли?
Морисън се чудеше дали учениците може би са били толкова емоционално разстроени, че са халюцинирали и са си представяли възкресението на Исус.
Психологът Гари Колинс, бивш президент на Американската асоциация на християнските съветници, обяснява, че „Халюцинациите са индивидуални прояви. По своята същност само един човек може да види дадена халюцинация наведнъж. Със сигурност не са нещо, което може да се види от група хора. " [11]
Халюцинацията дори не е отдалечена възможност, според психолога Томас Дж. Торбърн. „Абсолютно немислимо е ... петстотин души със средна здравина на ума ... да изпитват всякакви чувствени впечатления - визуални, слухови, тактически - и че всички тези ... преживявания трябва да почиват изцяло върху ... халюцинация.“ [12]
Тогава теорията за халюцинациите изглежда е поредният задънена улица. Какво друго би могло да обясни възкресението?
4. Просто легенда ли е?
Някои неубедени скептици приписват историята за възкресението на легенда, започнала с едно или повече лица, които лъжат или мислят, че са видели възкресения Исус. С течение на времето легендата щеше да расте и да бъде украсявана, докато се предаваше. ? Но има три основни проблема с тази теория.
- Легендите просто не се развиват, докато множество очевидци са живи, за да ги опровергаят. Един историк на древен Рим и Гърция, А. Н. Шервин-Уайт, твърди, че новините за възкресението се разпространяват твърде рано и твърде бързо, за да може да е легенда. [13] Дори скептичните учени признават, че християнските химни и вероизповедания са били рецитирани в ранните църкви в рамките на две до три години от разпъването на Исус. [14]
- Легендите се развиват чрез устна традиция и не са подкрепени със съвременни исторически документи. И все пак Евангелията са написани в рамките на три десетилетия след възкресението. [15]
- Теорията на легендата не обяснява адекватно нито празната гробница, нито пламенното убеждение на апостолите, че Исус е жив. [16]
Оригиналното предположение на Морисън, че разказът за възкресението е митичен или легендарен, не съвпада с фактите.
И така, какво всъщност се случи?
5 . Наистина ли се е случило възкресението?
След като премахна основните аргументи срещу възкресението на Исус поради несъответствието им с фактите, Морисън започна да се пита: „Наистина ли се случи?“ Вместо да търси доказателства срещу възкресението на Исус, той се чудеше колко силен е случаят за действителното му възникване. Изпъкнаха няколко факта.
Жените на първо място
Всеки разказ на очевидци съобщава, че Исус внезапно се явява телесно на своите последователи, първо на жените. Морисън се чудеше защо конспираторите правят жените централно място в заговора. През първия век жените практически не са имали права, личност или статут. Морисън разсъждава, че заговорниците биха изобразили мъже, а не жени, като първите, които виждат Исус жив. И все пак четохме, че жените са го докосвали, говорили са с него и са първите, които са открили празната гробница.
Множество очевидци
Учениците твърдят, че са виждали Исус повече от десет отделни случая. Казват, че той им показал ръцете и краката и им казал да го докоснат. Той се храни с тях и по-късно, по един повод, се появи жив на повече от 500 последователи.
В Кесария Петър разказа на тълпата защо той и другите ученици са толкова убедени, че Исус е жив.
„Ние, апостолите, сме свидетели на всичко, което той е правил в целия Израел и в Йерусалим. Те го убиха, като го разпнаха, но Бог го възкреси три дни по-късно ... Ние бяхме тези, които ядоха и пиеха с него, след като той възкръсна от мъртвите. ” [17]
Морисън осъзна, че тези ранни наблюдения на възкръснал Исус от толкова много от неговите последователи биха били практически невъзможни за фалшифициране.
Тогава какво друго можеше да се случи?
Последователен до края
Докато Морисън продължава разследването си, той започва да изследва мотивите на последователите на Исус. Той разсъждава, че трябва да се е случило нещо необикновено, защото последователите на Исус престават да траурат, престават да се крият и започват безстрашно да заявяват, че са видели Исус жив.
Сякаш докладите на очевидците не бяха достатъчни, за да оспорят скептицизма на Морисън, той също беше объркан от поведението на учениците. Тези единадесет бивши страхливци изведнъж бяха готови да претърпят унижение, изтезания и смърт. Всички ученици на Исус, освен един, бяха убити като мъченици. Ако бяха взели тялото, щяха ли да жертват толкова много за лъжа? Случи се нещо, което промени всичко за тези мъже и жени.
Именно този значителен факт убеди Морисън, че възкресението трябва наистина да се е случило. Той призна, „Който стигне до този проблем, рано или късно трябва да се изправи пред факт, който не може да бъде обяснен ... Този факт е, че ... дълбоката убеденост дойде при малката група хора - промяна, която свидетелства за факта, че Исус е възкръснал от гроба. " [18]
Професор Й.Н.Д. Андерсън и автор на „Доказателства за възкресението“ се съгласява, „Помислете за психологическата абсурдност да си представите малка група победени страхливци, които се сгушават в горната стая един ден и няколко дни по-късно се превръщат в компания, която нито едно преследване не може да заглуши - и след това се опитва да припише тази драматична промяна на нищо по-убедително от мизерната измислица ... Това просто нямаше смисъл. [19]
Защо спечели?
И накрая, Морисън беше объркан от факта, че „мъничко незначително движение успя да надделее над лукавата хватка на еврейското заведение, както и върху мощта на Рим. Той обяснява,
„В рамките на двадесет години претенциите на тези селяни от Галилея нарушиха еврейската църква ... За по-малко от петдесет години тя започна да застрашава мира на Римската империя. Когато сме казали всичко, което може да се каже ... ние сме изправени пред най-голямата загадка от всички. Защо спечели? “ [20]
С всички права, ако нямаше възкресение, християнството трябваше да умре на кръста, когато учениците избягаха за живота си. Но апостолите продължават да създават нарастващо християнско движение.
Каквото и да вярва човек за валидността на възкресението на Исус, очевидно „се е случило нещо“ след смъртта му, което е оказало трайно въздействие върху нашия свят. Когато световният историк Х. Г. Уелс беше попитан кой е оставил най-голямото наследство в историята, нехристиянският учен отговори: „С този тест Исус е на първо място“. [21]
Какво е това наследство? Нека разгледаме само някои от въздействието на Исус:
- Времето е белязано от раждането му, пр. Н. Е. - преди Христос; От н.е. - в годината на нашия Господ.
- За Исус са написани повече книги, отколкото за всеки друг човек.
- Създадени са около 100 велики университета за разпространение на неговото учение - включително Харвард, Йейл, Принстън, Дартмут, Колумбия и Оксфорд. [22]
- Учението на Исус, че всички хора са създадени еднакви, положи основите на правата на човека и демокрацията в повече от 100 страни. [23]
- Високата стойност, която Исус придаваше на всеки човек, независимо от пола или расата, накара последователите му да насърчават правата на жените, както и да премахнат робството.
- Хуманитарни произведения като Червения кръст, World Vision, портмонето на Самарянин, Милосърдните кораби и Армията на спасението са основани от неговите последователи.
Заключение на изненадата
Като обърна скептицизма си, Морисън промени заглавието на книгата си на „ Кой премести камъка“ , което документира доказателствата, които го убедиха, че възкресението на Исус Христос е истинско историческо събитие.
Друг учен, който пише за доказателства за възкресението на Исус, е д-р Саймън Грийнлиф, основател на Харвардското юридическо училище. Greenleaf написа правилата за доказване, използвани и до днес в нашата правна система. Прилагайки тези правила към събитията около смъртта на Исус, Грийнлиф заключи, че всяко честно жури ще произнесе присъда, че възкресението на Исус наистина се е случило. Както при Морисън, внезапната промяна в поведението на учениците го убеди. Той пише,
„За учениците би било невъзможно да продължат с убеждението си, че Исус е възкръснал, ако всъщност не са виждали възкръсналия Христос.“ [24]
Възкресението на Исус убеди учениците му, че той е Месията, който е умрял за нашите грехове. Той беше „единственият път към Бог“ и „възкресението и животът“.
Сега те знаеха, че единствено Исус има властта над живота и смъртта и те отдадоха живота си, провъзгласявайки го за възкръсналия Господ.
Въпреки че първоначално е бил скептик, ученият от Оксфорд CS Lewis обяснява как възкресението на Исус е уникално сред всички събития в човешката история.
„Беше се случило нещо съвсем ново в историята на Вселената. Христос беше победил смъртта. Вратата, която винаги е била заключена, за първи път беше отворена с насилие. " [25]
И така, какво означава възкресението на Исус за вас и мен днес?
Апостол Павел, който също първоначално е бил скептик към възкресението на Исус, обяснява въздействието му върху живота ни.
„Защото Христос напълно премахна смъртта и сега, чрез Евангелието, отвори за нас, хората, блестящите възможности на живота, който е вечен.“ —2 Тимотей 1:10, Филипс
С други думи, смъртта и възкресението на Исус ни отвориха вратата за вечен живот с Христос. Но има пречка, която ни пречи да отидем в рая. Апостол Павел обяснява.
„Вие му бяхте врагове, отделени от него със злите си мисли и действия ...“ - Колосяни 1:21, NLT
Препятствието пред нас да имаме вечен живот с Христос е, че сме съгрешили и са се разбунтували срещу свят Бог. Въпреки че Бог ни обича извън нашето разбиране, неговата съвършена справедливост изисква заплащане за нашите грехове. Наказанието е смърт.
Мнозина се чудят защо всемогъщият, любящ Бог не може просто да ни прости, без да ни накаже за нашите грехове. Защо той изисква справедливост?
Представете си, че влизате в съдебна зала и сте виновни за убийство. Когато наближавате скамейката, осъзнавате, че съдията е вашият баща. Знаейки, че той те обича, веднага започваш да молиш: „Татко, просто ме пусни!“
Със сълзи на очи той отговаря: „Обичам те, синко, но аз съм съдия. Не мога просто да те пусна. "
Представяйки доказателствата срещу вас, той удря чукчето и ви обявява за виновен. Правосъдието не може да бъде компрометирано, поне не от съдия. Но тъй като те обича, той се оттегля от пейката, сваля халата и предлага да плати наказанието вместо вас. И всъщност той заема мястото ви в електрическия стол.
Това е картината, нарисувана от Новия Завет. Бог отстъпи в човешката история, в лицето на Исус Христос и беше разпнат на кръста за нас. Исус не е трето момче, което бива наказано за нашите грехове, а по-скоро е самият Бог. Казано по-откровено, Бог имаше два избора: да ни накаже за греха ни или сам да получи наказанието. В Христос той реши да плати наказанието за нас.
С други думи, съвършената справедливост на Бог е напълно удовлетворена от смъртта на неговия Син, Исус Христос. Всички наши грехове - независимо колко лоши са или са били - са напълно платени от кръвта на Христос. Павел пише,
„... но сега той те върна като свои приятели. Той е направил това чрез смъртта си на кръста в собственото си човешко тяло. В резултат на това той ви е довел до самото присъствие на Бог, а вие сте свети и непорочни, тъй като заставате пред него без нито една вина. “ - Колосяни 1:22, NLT
Но изчакайте малко, вие казвате: „Не трябва ли да правя добри дела, за да вляза в рая?“
https://y-jesus.com/