Филип Кослоски | 22 февруари 2020 г.
https://aleteia.org/
Произходът на този художествен символ се намира както в Стария, така и в Новия завет.
Един от най-лесните идентификатори на Свети Петър в християнското изкуство се превърна в голям набор от ключове. Това се отнася както за картините на първия папа, така и за статуите.
Защо така?
На първо място, Свети Петър е визуално представен с ключове във връзка със следните думи на Исус: „Ще ви дам ключовете от небесното царство. Каквото вържете на земята, ще бъде обвързано на небето; и каквото загубиш на земята, ще бъде развързано на небето ”(Матей 16:19).
Исус говори тези думи на св. Петър, като му дава специална власт да ръководи Църквата, след като се изкачва на небето.
Символичният език на Исус не е първият път, когато ключовете се споменават в Библията, както е показано за първи път в книгата на Исая.
Ще поставя ключа на Давидовия дом на рамото му;
това, което той отвори, никой няма да затвори,
какво затвори, никой няма да отвори. (Исая 22:22)
Томас Смит обяснява в размисъл за Ascension Press, че „В Исая 22 откриваме, че една от задачите на министър-председателя на Давидското царство (наричан на еврейски език al bayit ) е да„ носи ключовете “, символи на властта над домът на Давид. Това свещено ръководство позволило на викария на царя на Юда да отвори онова, което другите затворили и да затвори откритото. "
Исус използва съзнателно този образ, възлагайки на св. Петър особена власт над своята Църква.
В Католическата енциклопедия обобщава всичко, което "силата на клавишите за" предполага.
Така разбран, клавиумът potestas включва- силата на реда, а именно властта, упражнена по отношение на жертвоприношението и тайнството,
- силата на юрисдикцията и
- властта да се определят във въпроси на вярата и морала.
Художниците също имаха свои намерения с изобразяването на ключовете, визуализирайки собственото си тълкуване на обещанието на Исус към св. Петър, както е описано от Елизабет Голдсмит в книгата си „ Свещени символи в изкуството“ .
Едва през осмия век ключовете стават негов особен символ. Понякога той има един страхотен ключ, но обикновено той носи два ключа, един от злато и един от сребро - за да освободи и върже - или според друго тълкуване, едното е от злато за портите на небето, другото от желязо за портите на ада. Легендата, която прави Свети Петър пазител на Райската порта, имайки право да разреши или откаже допускане, намери своя произход в предаването на ключовете на Свети Петър.
Ключовете остават много важен символ не само за Свети Петър, но и за неговия наследник папата, както и за Ватикана, където папата пребивава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар